Filosoof én ex-profvoetbalster: interview met Martine Prange

Martine Prange is niet alleen universitair docent bij het Instituut voor Wijsbegeerte, ze is ook voormalig profvoetbalster. Ze onderzoekt de maatschappelijke impact van vrouwenvoetbal in Nederland. Marjolein Overmeer van Kennislink interviewde Martine Prange over het vrouwenvoetbal.

Creatief conflict

“Sport is een vorm van wat ik noem ‘creatief conflict’”, zegt Prange in het interview. “Op het voetbalveld kom je letterlijk en figuurlijk in botsing met je tegenstander.”

Het dameselftal heeft zich gekwalificeerd voor het WK Voetbal, toch wordt vrouwenvoetbal in Nederland nog weinig serieus genomen. Prange: “Buiten het veld is er voor meisjes een maatschappelijke weerstand. Voetbal is altijd vooral een mannensport geweest. Nu is dat langzaam aan het veranderen en ik wil weten wat die acceptatie op het veld betekent voor de ontwikkeling van talentvolle meisjes.”

Lees het hele interview met Martine Prange op   Kennislink.