Eveline Crone in NTR Academie

In een reportage van NTR Academie vertelt hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie Eveline Crone uitgebreid over haar onderzoek bij adolescenten. Ze laat onder andere zien hoe hersenonderzoek bijdraagt aan het beantwoorden van vragen over typisch pubergedrag.

Stormachtige periode

Eveline Crone is hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden en werd als jong wetenschapper al onderscheiden met een imposant aantal prijzen. In 2005 zette zij het Brain and Development Laboratory in Leiden op. Hier onderzoekt zij de ontwikkeling bij pubers en adolescenten.

Ze probeert bijvoorbeeld verklaringen te vinden voor het typische pubergedrag door hun hersenen te bestuderen. Zo heeft ze antwoorden gevonden op vragen als: waarom zitten pubers de hele tijd op hun kamer? Waarom luisteren ze beter naar vrienden dan naar hun ouders? Waarom is het verdriet zo groot als ze niet bij een groep mogen horen? En hoe kun je als ouder nog enige invloed hebben in deze stormachtige periode, die zich ook kenmerkt door ongekende creatieve ingevingen en 'out of the box' denken?

(Bron: NPO)

De reportage is uitgezonden op 14 september 2014 en is online terug te kijken.

Zie ook

Tekst laatst gewijzigd: 18-09-2014