Documentaire over David Gorlaeus, zondag 29 april op Omroep Friesland

A.s. zondag 29 april om 15.25 zendt Omroep Friesland een documentaire uit over David Gorlaeus (TV Nederland 2). Dit naar aanleiding van zijn 400e sterfdag op 27 april. Op die 27e april (a.s. vrijdag) is er in Cornjum een herdenkingssymposium.

David Gorlaeus (1591-1612)

Op vrijdag 27 april is het precies 400 jaar geleden dat de belangrijke filosoof en neo-atomist David Gorlaeus (1591-1612) op 21 jarige leeftijd overleed. Deze opmerkelijke figuur uit de geschiedenis van de wetenschap ligt begraven in het Friese Koarnjum, net boven Leeuwarden. Rond Gorlaeus’ persoon en ideeën worden dit jaar verschillende activiteiten georganiseerd.

Informatie over de documentaire bij Omroep Friesland

Kort artikel over Gorlaeus’ belangrijkste boek dat vorig jaar door de Friese erfgoedinstelling Tresoar werd verworven.

Congres

Op 27 april vindt een wetenschappelijk congres en een eerbetoon plaats, rond zijn nog altijd zichtbare graf in Koarnjum. De uit Zwitserland afkomstige professor Christoph Lüthy (Radboud Universiteit Nijmegen) heeft de eerste volledige intellectuele biografie van deze filosoof geschreven, onder de titel: David Gorlaeus (1591-1612). An Enigmatic Figure in the History of Philosophy and Science (Amsterdam UP). Dit boek zal op deze dag worden gepresenteerd in aanwezigheid van onder andere Jannewietske de Vries (Gedeputeerde van de provincie Fryslân) en Theo Mulder (Directeur Instituten, Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen). Het congres is nadrukkelijk bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de wetenschap, filosofie, religie en/of Fryslân in de zeventiende eeuw.

Bekijk de uitnodiging voor het congres

Media

Op zondag 29 april om 15:30 uur wordt op Nederland 2 door Omrop Fryslân een documentaire over Gorlaeus’ leven uitgezonden (regie: Thom Verheul). Voor deze documentaire zijn opnamen gemaakt in de Universiteitsbibliotheek, het Academiegebouw en de Hortus Botanicus van de Universiteit Leiden, alsook bij het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
Naast deze televisieproductie zal op de radio en het internet aandacht worden gevraagd voor dit ‘wonderkind in de filosofie’. Zo is Gorlaeus’ stem al een tijd weer te horen voor het moderne publiek, hij twittert namelijk sinds het begin van dit jaar onder twitter.com/#!/Gorlaeus. Via dat adres zijn ook foto’s en filmpjes te vinden waarin beelden, voorwerpen of bronnen uit zijn leven worden getoond.

Belang

David Gorlaeus (ook: Van Goorle/Van Goirle) was één van de allereerste vroegmoderne neo-atomisten. Hij werd geboren in Utrecht, groeide op in het Friese Cornjum (tegenwoordig Koarnjum) en studeerde in Franeker en Leiden. Gorlaeus schreef twee werken waarin hij verregaande ideeën over de filosofie ontwikkelde; zijn werk werd onder andere gebruikt door René Descartes.

Hoewel deels vergeten, duikt zijn naam af en toe op. Zo noemde de Universiteit van Leiden één van haar grootste laboratoria naar Gorlaeus, componeerde Louis Andriessen in de jaren 1980 een ‘Gorlaeus-Aria’ en is in Koarnjum de ‘Van Goirle-strjitte’ te vinden.