Logo Universiteit Leiden.

nl en

Leergang Diversiteit & Inclusie

Ben je op zoek naar evidence-based methodes om de diversiteit en inclusie binnen jouw organisatie te verbeteren? Vraag je je af wat de begrippen diversiteit en inclusie precies inhouden en hoe je ze in praktijk kunt brengen? Onderzoek laat zien dat je met diversiteit en inclusie belangrijke morele en strategische waarde kunt toevoegen aan een organisatie.

Diversiteit en Inclusie

Op dit moment wordt er veel gesproken over diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit, maar wat houdt dat eigenlijk in? Met passende tools weet jij een bijdrage te leveren aan een divers en inclusief beleid in jouw organisatie. Je bent je bewust van welke vraagstukken er spelen rondom Diversiteit en Inclusie. Tijdens de leergang jouw kennis in een handomdraai om in doelen voor succesvolle interventies. Met je inclusieve manier van communiceren en training in (zelf)reflectie, werk je continu aan het versterken van je leiderschapspositie. 

Diversiteit: gaat over alle zichtbare en onzichtbare kenmerken waarin mensen van elkaar verschillen. Zichtbare kenmerken zijn bijvoorbeeld huidskleur, leeftijd en lichamelijke beperking. Voorbeelden van onzichtbare kenmerken zijn normen, waarden, overtuigingen en werkstijlen.

Inclusie: is een situatie waarin mensen met diverse achtergronden zich psychologisch veilig voelen. Deze veiligheid ontstaat uit de ervaring dat ze erbij horen, dat hun stem wordt gehoord en gerespecteerd en dat ze weten hoe ze succesvol kunnen zijn.

 

  • Inclusieve organisatiecultuur: Waarom is D&I belangrijk voor mij en mijn organisatie? Hoe stimuleer ik een inclusieve organisatiecultuur? En hoe houd ik deze in stand?
     
  • Strategisch verandermanagement: Hoe krijg ik mijn organisatie in beweging? Hoe ga ik om met weerstand? Waar liggen de kansen en hoe kan ik de valkuilen omzeilen?
     
  • Inclusief Leiderschap: Hoe kan ik een bijdrage leveren aan een inclusieve cultuur? Hoe krijg ik meer inzicht in mijn eigen gedachten, gevoelens en gedrag in een D&I-context? Hoe geef ik het goede voorbeeld?
     
  • Inclusief communicatie: Hoe kan ik inclusief communiceren? Hoe kan ik mijn organisatie, zowel intern als extern, helpen om meer inclusief te communiceren?

De leergang is ontwikkeld voor adviseurs, beleidsmakers, managers, en project- en programmaleiders die verantwoordelijk zijn voor:

  • Het opstellen en implementeren van D&I -beleid;
  • Het realiseren van doelen op het gebied van D&I en het welzijn van werknemers;
  • Het werven en selecteren van divers personeel;
  • Het creëren en behouden van een inclusieve werkomgeving.

De deelnemers gaan aan de slag met dilemma’s uit hun eigen werk. Dit doen we samen met wetenschappers uit verschillende disciplines en ervaren praktijkmensen binnen een ondersteunende leeromgeving.

Aan het eind van de leergang ben je in staat om:

  1. Te verwoorden wat diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit zijn en welke organisatorische methodes, structuren en systemen een bijdrage leveren aan D&I;
  2. Diversiteitsvraagstukken te ontrafelen, beleidsontwikkeling te stimuleren en inclusiviteit op de werkvloer te bevorderen;
  3. SMART D&I-doelen voor jouw organisatie te formuleren en deze te koppelen aan succesvolle interventies;
  4. Gebruik te maken van inclusieve communicatie- en zelfreflectievaardigheden en hierdoor je leiderschap te versterken.

Je bereidt je voor op de eerste dag door een inclusiescan te doen. Deze scan kan je helpen om na te denken over hoe inclusief je eigen denken, doen en bewustzijn is.

De cursus is opgedeeld in twee blokken van twee aaneengesloten dagen. In de tijd tussen de twee blokken kun je een individuele afspraak maken met Dr. Kate Kirk om een cursusopdracht te bespreken die aansluit bij jouw uitdagingen en doelen.

De CPL programmaleider D&I , Dr. Kate Kirk en de CPL fellow D&I, Dr. Saniye Çelik begeleiden de leergang en zorgen voor een hoogwaardige leerervaring.

Voor vragen over deze leergang kunt u contact opnemen met het Centre for Professional Learning
E: learning@fgga.leidenuniv.nl en T: 070 800 9504

Data zomer 2023:

  • donderdag 1 juni
  • vrijdag 2 juni
  • donderdag 22 juni 
  • vrijdag 23 juni 

Data najaar 2023:

  • donderdag 2 november
  • vrijdag 3 november
  • donderdag 16 november
  • vrijdag 17 november

Kosten:  €2.195 per deelnemer
Locatie: Universiteit Leiden, Den Haag.

  • Kunnen jullie mij iets meer vertellen over de inhoud van de vierdaagse leergang?
    De leergang legt een link tussen wetenschappelijke theorie, data en hedendaagse, actuele vraagstukken die worden ingebracht door deelnemers en docenten. De leergang wordt geleid door een programmaleider met zowel wetenschappelijke als praktijkervaring op het gebied van D&I.  Zij is verantwoordelijk voor de overkoepelende structuur en kwaliteit van de leergang en de persoonlijke aandacht voor elke deelnemer. 

    Wetenschappers en praktijkdeskundigen verzorgen interactieve colleges over onderwerpen op het gebied van: verandermanagement, D&I, inclusieve communicatie en inclusief leiderschap. Deelnemers en docenten vormen samen een leergemeenschap waarin iedereen eigen dilemma’s en doelen inbrengt, waar we vervolgens gezamenlijk aan werken met concrete opdrachten en activiteiten.
     
  • Is er een specifieke theoretische basis omtrent diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit die wordt toegepast tijdens de leergang?
    Diversiteit zal worden belicht vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines: HRM, veranderkunde, psychologie, antropologie, bestuurskunde en communicatie.
     
  • Is de insteek van de leergang meer gericht op organisatorische aspecten of meer op communicatie?
    De nadruk ligt op zowel de beleidsaanpak, het veranderkundig perspectief als de communicatie aspecten.
     
  • Leer je tijdens de leergang voornamelijk werken met de inclusiescan of komen er ook andere tools aan bod?
    De inclusiescan is slechts één van de tools. Deze wordt ingezet om inzicht te krijgen in de competenties die een rol spelen bij inclusie en hoe je verbinding kunt leggen met anderen. Deze tool helpt om gesprekken over inclusiviteit aan te gaan. We werken ook met andere tools om zelfreflectie/organisatorische reflectie en inclusieve communicatie te bevorderen, zoals de Harvard “case study” en “immunity to change” methodieken.

 

Deze website maakt gebruik van cookies.