Expert meeting

Voertaal: Engels
Prijs: € 7,50 (excl. museumentree), studenten hebben gratis toegang

Aanmelden (verplicht): Reserveer je ticket via de website van de Lakenhal

Tijdens de expertmeeting In conversation with KIMSOOJA gaat Kitty Zijlmans (emeritus hoogleraar hedendaagse kunstgeschiedenis en theorie/World Art Studies - Universiteit Leiden) in gesprek met kunstenaar Kimsooja over haar werk en de ontwikkeling van haar oeuvre. In het rondetafelgesprek sluit ook filosoof Dobin Choi aan (Koreaanse en vergelijkende filosofie - Universiteit Leiden) en denkt mee over de betekenis van iemands culturele oorsprong in de (hedendaagse) kunst.

Conservator Amanda Pinatih (Stedelijk Museum Amsterdam) en curator Keumhwa Kim (onafhankelijk curator – Berlijn) werkten beiden met Kimsooja. Ze bespreken Kimsooja’s werk  binnen de specifieke context van hun tentoonstellingen, respectievelijk binnen de textiele kunsten en in de context van de historische Aziatische collectie van Humboldt Forum in Berlijn. Conservator Nicole Roepers (Museum De Lakenhal) duidt haar werk in relatie tot Museum De Lakenhal.

Organisatie is in handen van Museum De Lakenhal in samenwerking met Universiteit Leiden (Korea Studies), LeidenGlobal en Kitty Zijlmans

• (Optioneel) 13.00 - 14.00: mogelijkheid bezoeken tentoonstelling Thread Roots
  • 13.30 uur: inloop met koffie
  • 14.00 uur: welkom en introducties door Tanja Elstgeest, directeur Museum De Lakenhal
  • 15.00 uur: rondetafelgesprek met Kimsooja
  • 16.00 uur: borrel en mogelijkheid bezoeken tentoonstelling Thread Roots
  • 17.00 uur: einde programma

Over Kimsooja

Kimsooja geldt als een van de meest toonaangevende kunstenaars ter wereld. Geworteld in Koreaanse tradities en werkend met zeer verschillende media, combineert Kimsooja persoonlijke geschiedenis met globale thema’s als thuis, migratie en mobiliteit.

In haar installaties, performances, sculpturen, films en foto’s is textiel vaak aanwezig. Zo verwijzen haar bekende veelkleurige bottari, geknoopte bundels van Koreaanse bedspreien waarin persoonlijke bezittingen worden vervoerd, naar de relatie tussen textiel en migratie – twee thema’s die ook in de collectie van Museum De Lakenhal een belangrijke rol spelen.

Kimsooja – Thread Roots is te zien van 2 maart tot en met 21 juli 2024 in Museum De Lakenhal en is mede mogelijk gemaakt door The Korea Foundation, Mondriaan Fonds, Fonds voor Cultuurparticipatie en gemeente Leiden.