Lezing

2311 BD Leiden
Zaal
2.11

Middeleeuwse kromstaven die door bisschoppen, abten en abdissen gebruikt werden, zijn in musea doorgaans veilig achter glas geplaatst, chronologisch opgesteld of tentoongesteld met vergelijkbare objecten of materialen. Dat is hoe we ook veel andere middeleeuwse objecten kennen en bestuderen. Zo zien we makkelijk over het hoofd dat de materiële cultuur van de middeleeuwen dynamisch was. Veel voorwerpen waren in beweging, werden vastgehouden, gekust, gezien en geroken. Aan de hand van een multi-sensorische analyse van een bijzondere kromstaf uit Limoges (ca. 1200) in de kathedraal van Toledo (Spanje), verbind ik in deze lezing het kunsthistorisch ‘zien’ aan de geleefde ervaringen van middeleeuwse prelaten, hun assistenten en een lekenpubliek.

Jitske Jasperse studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam. Aan de UvA promoveerde ze en was ze docent middeleeuwse kunst. Ze was werkzaam als assistant professor aan de Humboldt-Universität in Berlijn. Sinds 2023 is ze Ramón y Cajal onderzoeker aan het Instituto de Historia van het Consejo Superior de Investigaciones Científicas in Madrid. Haar onderzoek richt zich op middeleeuwse materiële cultuur, authoriteit en gender.