Lezing

Grootschalige burgerparticipatie is de toekomst van archeologie

dinsdag 13 juni 2023
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 13 juni: dr. Quentin Bourgeois

Stelling: Grootschalige burgerparticipatie is de toekomst van archeologie

In het Erfgoed Gezocht project hebben duizenden vrijwilligers mee gezocht naar de resten van grootschalige prehistorische cultuurlandschappen op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. De ontdekkingen die deze vrijwilligers gedaan hebben zijn baanbrekend en herschrijven de kennis die archeologen tot dan hadden. Dankzij hun ontdekkingen weten we nu dat de huidige prachtige  natuurgebieden duizenden jaren geleden één groot cultuurlandschap waren. De kracht van deze duizenden vrijwilligers zit hem er in dat zij niet alleen vinden wat wij verwachtten dat ze zouden vinden, maar ook dat ze dingen tegen kwamen waarvan we het bestaan niet eens vermoedden. Maar de wetenschappelijke opbrengst is misschien niet de enige, of zelfs niet de belangrijkste uitkomst. Deze duizenden vrijwilligers zijn nu een actieve groep ambassadeurs voor het erfgoed, en het bewustzijn dat zo'n project creëert is misschien nog belangrijker voor de toekomst van de archeologie.

Meld je aan!