Universiteit en studentenleven

Hoe een Leidse student werd vervolgd om zijn homoseksualiteit - Egbert Koops

Gepubliceerd op 19 april 2022 - Gemaakt door Universitaire Bibliotheken Leiden

Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen, maar er was een tijd dat de Universiteit Leiden haar eigen rechtbank had. In het begin van de achttiende eeuw veroordeelde deze zogeheten Academische Vierschaar een rechtenstudent vanwege zijn homoseksualiteit. Als straf werd hij verbannen, maar het had nóg slechter met hem kunnen aflopen, vertelt hoogleraar Rechtsgeschiedenis Egbert Koops in de UBLpodcast.

De student in kwestie – Frans van Kerchem – werd in het jaar 1730 veroordeeld door de Vierschaar. In deze podcast vertelt Koops niet alleen over de pijnlijke uitspraak van de universitaire rechtbank, maar ook over de wonderbaarlijke manier waarop deze historische informatie boven tafel is gekomen. Daarbij speelden de illustere Leidse hoogleraren Eduard Meijers en Ben Telders een belangrijke rol, twee mannen die in hun eigen tijd ook om hun afkomst en ideeën zijn vervolgd.