Onderzoeksproject

Unraveling cross-presentation pathways using a chemical biology approach

Kunnen suikerpatronen op cellen het immuunsysteem activeren om kanker te bestrijden?

Sander van Kasteren
Financiering
ERC Starting Grant ERC Starting Grant

Van Kasteren wil nieuwe stoffen maken om na te gaan of receptoren (eiwitten die signalen van binnen of buiten de cel doorgeven) suikers herkennen en verschillen in suikerpatronen kunnen opsporen

Soms duidt verandering op ziekte

Cellen bevatten veel verschillende soorten suikers en de samenstelling ervan verschilt sterk tussen verschillende cellen. Soms duidt een verandering ook op ziekte: het suikerlaagje op kankercellen kan bijvoorbeeld héél anders zijn dan het laagje op de gezonde buurcellen.

Het immuunsysteem mobiliseren

Bepaalde cellen van het immuunsysteem – de dendritische cellen – kunnen de verschillen tussen de suikers op gezonde en ongezonde cellen herkennen en gebruiken om het immuunsysteem te mobiliseren tegen de kanker. Daarvoor hebben ze een heel arsenaal aan eiwitten op hun oppervlakte, waarmee ze de suikers op de kankercel kunnen herkennen en het immuunsysteem tot actie aanzetten.

Ingewikkeld systeem

Het onderzoek naar de kennis van de suikers op het celoppervlak - wat ze doen en ook hoe ze samenwerken - staat nog in de kinderschoenen. Het is een erg ingewikkeld systeem. Honderden verschillende suikers zitten in onbekende patronen op het celoppervlak geplakt op duizenden verschillende eiwitten en vetten in en op de cel.

Kankercel herkennen

Het wordt nog ingewikkelder, omdat de dendritische cellen zelf ook bedekt zijn met een suikerlaagje. Zelfs de suikerbindende eiwitten op deze cellen zijn bedekt met suikers. Dit maakt het een enorme uitdaging om precies uit te zoeken wat die suikerbindende eiwitten nou precies herkennen aan een kankercel. Uiteindelijk is de hoop dat deze kennis bij kan dragen aan het ontwikkelen van effectievere vaccins tegen kanker.