Onderzoeksproject

VERBODEN TOEGANG! – Het recht op onderwijs voor meisjes, met een focus op Pakistan

Welke uitdagingen bestaan er voor meisjes in het uitoefenen van hun recht op onderwijs en in het bijzonder het krijgen van toegang tot onderwijs?

Looptijd
Ton Liefaard
Financiering
KidsRights KidsRights

Het rapport ACCESS DENIED gaat over het recht op onderwijs voor meisjes wereldwijd en in Pakistan. In het bijzonder gaat het over de uitdagingen die meisjes tegenkomen in het verkrijgen van toegang tot onderwijs. In dit rapport worden drie hoofdoorzaken genoemd: gender ongelijkheid in culturele praktijken, armoede en veiligheidsrisico’s voor meisjes. Door armoede zijn ouders vaak genoodzaakt om meisjes te laten werken. Het doel van dit rapport is om meer bekendheid en begrip te creëren voor de uitdagingen en moeilijkheden die meisjes tegenkomen in het krijgen van toegang tot onderwijs. De situatie in Pakistan dient als voorbeeld, om te laten zien hoe complex te problemen zijn wat betreft het implementeren van het recht op onderwijs. Dit rapport is gepubliceerd ter gelegenheid van de Internationale Kindervredesprijs 2013 die uitgereikt is aan Malala Yousafzai, kinderrechtenactiviste.