Onderzoeksproject

Cyber agent technology en de WIV

Cyber agent technology en de WIV is een project dat in opdracht van Tracks Inspector, een bedrijf dat innovatieve software ontwikkelt, wordt uitgevoerd.

Looptijd
Bart Custers
Financiering
Tracks Inspector – Derde geldstroom

In de afgelopen jaren heeft Tracks Inspector software ontwikkeld die gekenschetst kan worden als cyber agent technology. Dit is technologie die cyber agents (online actoren) ondersteunt in een online omgeving door bepaalde taken te automatiseren. Deze technologie is een vorm van kunstmatige intelligentie die onder meer interacties kan aangaan met personen die zich op het internet bevinden, bijvoorbeeld via een chatbot functionaliteit. De cyber agent technology van Tracks Inspector werd onder meer ontwikkeld voor het Sweetie 2.0 project van Terre des Hommes. Deze technologie is zodanig vormgegeven dat zeer realistisch een 10-jarig meisje kan worden gesimuleerd dat op internet conversaties kan aangaan met verdachte personen die seksuele interesse tonen voor kinderen, met als doel deze verdachte personen te identificeren.

Eerder heeft eLaw, het Centrum voor Recht en Digitale Technologie van de Universiteit Leiden, onderzoek gedaan naar de juridische aspecten van deze software voor de strafrechtelijke opsporing, maar nog niet voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Mogelijk is deze cyber agent technology ook zeer bruikbaar voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten in Nederland. Daarom heeft Tracks Inspector gevraagd aan eLaw uit te zoeken hoe de ontwikkelde software zich verhoudt tot het kader van de Wet op de inlichten- en veiligheidsdiensten (WIV), teneinde inzicht te krijgen enerzijds in hoeverre deze software inzetbaar is onder de nieuwe WIV-bevoegdheden en anderzijds in hoeverre deze software inlichtingen- en veiligheidsdiensten kan helpen bij het invullen van nieuwe WIV-verplichtingen omtrent gegevensbeheer, bijvoorbeeld als het gaat om betrouwbaarheid en volledigheid van gegevens of om het bewaren en vernietigen van informatie.

Dit project loopt van augustus tot oktober 2017.

Het eindrapport is hier te downloaden.