Notitie voor jeugdrechters over gehechtheid bijgewerkt

Emeritus hoogleraar Adoptiestudies Femmie Juffer heeft haar onderzoeksrapport 'Beslissingen over kinderen in problematische opvoedingssituaties - Inzichten uit gehechtheidsonderzoek' uit 2010 op verzoek van de Expertgroep Jeugdrechters bijgewerkt met recente wetenschappelijke kennis over gehechtheid. Dit kan helpen bij juridische beslissingen over kinderen in problematische opvoedingssituaties.

Femmie Juffer
27 november 2023
Download het research memorandum

De tekst benadrukt de impact van beslissingen van kinderrechters op kinderen en ouders, waarbij zij zich baseren op rapportages van jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming. Om gefundeerde beslissingen te nemen, is actuele kennis over gehechtheidsrelaties en effectieve interventies nodig. Het doel is kinderrechters te ondersteunen bij evidence-based handelen, met aandacht voor gehechtheid, praktijkvoorbeelden, valkuilen en misverstanden.

Sinds het originele rapport uit 2010 zijn er veel veranderingen geweest in de samenleving, wetenschap en rechtspraak. Wat niet is veranderd, zijn de verstrekkende gevolgen van beslissingen van kinderrechters voor kinderen en hun (pleeg)(stief)ouders.

Het is waardevol dat het rapport is bijgewerkt met recente wetenschappelijke kennis over gehechtheid. Dit kan helpen bij juridische beslissingen over kinderen in problematische opvoedingssituaties. Naast het delen van wetenschappelijke kennis, worden ook aandachtspunten, inzichten, valkuilen en misvattingen rondom het begrip gehechtheid besproken.