Publicatie

Hoe kinderen met gehoorverlies een visuele strategie ontwikkelen om hun sociale wereld te begrijpen

Het emotionele gedrag begrijpen van anderen is essentieel voor het navigeren in het dagelijkse sociale leven. Maar hoe wordt zo'n begrip bereikt? De eye-tracking studie van Yung-Ting Tsou en collega's laat zien dat kinderen met gehoorverlies een unieke visuele strategie hanteren die gebruik maakt van expliciete visuele informatie in sociale situaties om hun dagelijkse communicatie te ondersteunen.

Auteur
Yung-Ting Tsou, Boya Li, Mariska E. Kret, Johannes H. M. Frijns en Carolien Rieffe
22 december 2020
Links
Lees in Ear and Hearing: Hearing Status Affects Children's Emotion Understanding in Dynamic Social Situations

Om emotioneel gedrag van anderen te begrijpen moeten kinderen leren andermans emotionele signalen te coderen en interpreteren, aldus het Social Information Processing model. Hiervoor is toegang tot dagelijkse sociale interacties een eerste vereiste, en gehoorverlies kan deze toegang bemoeilijken door het (gedeeltelijk) wegvallen van auditieve input. Ondanks toenemend onderzoek naar kinderen met gehoorverlies is hun inzicht in emotionele, sociale situaties nauwelijks bestudeerd. Om deze kloof te verkleinen, hebben we onderzocht hoe kinderen met en zonder gehoorverlies non-verbale emotionele signalen coderen en interpreteren in dynamische, natuurlijke sociale situaties, met behulp van een eye-tracker.

De resultaten toonden aan dat kinderen met en zonder gehoorverlies meer tijd besteden aan het kijken naar de hoofden van hoofdpersonen in de video's, dan naar hun lichaam of bewegingen. Echter, in vergelijking met horende kinderen, besteedden kinderen met gehoorverlies minder tijd aan het kijken naar het hoofd van een persoon wanneer de gezichtsuitdrukking niet zichtbaar was. De kinderen met gehoorverlies verplaatsen hun aandacht vaker naar de lichaamshouding van de persoon en de gezichtsuitdrukkingen van de interactiepartner. Desondanks waren juist deze kinderen met gehoorverlies minder nauwkeurig bij het interpreteren van emoties.

Deze bevindingen tonen aan dat kinderen met beperkte auditieve input alternatieve strategieën ontwikkelen om expliciete visuele informatie te verzamelen zodat ze de sociale wereld om heb heen beter kunnen begrijpen. Desalniettemin blijft extra ondersteuning hierbij nodig om ook de juiste interpretaties in verschillende sociale context te kunnen maken.

Foto: karlyukav - www.freepik.com