Proefschrift

Motivatie ontrafeld: waarom blijven armoede, onrecht, discriminatie en zelfs genocide de mensheid teisteren?

Naar motivatie wordt al 100 jaar onderzoek verricht. En dat is niet verwonderlijk, want motivatie ligt aan de basis van ons bestaan. Waarom doen we de dingen die we doen? Waarom willen we iets, of stellen we juist uit? Maar ook in grote dingen: waarom worden we verliefd, kopen we een huis, starten we een studie en volgen een carrière? Motivatie raakt aan alle facetten van het menselijk bestaan.

Menno Mennes
14 juni 2016
Het Leids Repositorium

Tot nu toe dachten we dat motivatie een reactie was op een stimulus, of door een verwachting of inschatting werd ingegeven. Of dat motivatie werd veroorzaakt door de wijze waarop we doelen voor onszelf formuleren.

Maar motivatie zou wel eens complexer kunnen zijn. Motivatie volgens het Model van Mennes, is een inner-dialogue, een gesprek dat we onbewust met onszelf voeren, stapsgewijs, en dat zich afspeelt rond een doel of verlangen dat we hebben. Waar we onszelf naar ongekende hoogten, maar ook diepten kunnen dirigeren. En waar we onszelf ook aardig voor de gek kunnen houden, met verstrekkende gevolgen.

Het Model van Motivatie, waarop Mennes volgende week (14 juni) aan de Universiteit Leiden hoopt te promoveren, blijkt zo’n 100 theorieën van motivatie te verenigen. Waar ruim 28 jaar onderzoek het Model op belangrijke punten blijkt te bevestigen, verbreedt Mennes in zijn Epiloog de uitkomsten naar hedendaagse actualiteiten. Hij geeft een creatieve duiding waarom armoede, onrecht, discriminatie en zelfs genocide zo hardnekkig de mensheid blijven teisteren.

Waarom doen we de dingen die we doen? Het onderwerp verdient aandacht omdat motivatie door Mennes vanuit een nieuw perspectief wordt bezien. Een verrassende zienswijze. Met verrassende gevolgen.