Universiteit Leiden

nl en

Omgaan met uitdagingen in het hoger onderwijs

Nieuw onderzoek belicht de manier waarop universiteitsdocenten weloverwogen beslissingen nemen over hun onderwijs in een tijdperk van snelle veranderingen. Het laat zien op welke complexe manieren docenten hun beroepspraktijk vormgeven te midden van toenemende druk.

Max Kusters, Understanding teacher agency in universities
Max Kusters, Understanding teacher agency in universities

In het proefschrift van Max Kusters (promovendus bij het ICLON) werd ‘teacher agency’ onderzocht: het vermogen van universitaire docenten om hun onderwijspraktijk en werkomstandigheden actief en doelgericht te beïnvloeden. Nu universiteiten worstelen met de opkomst van kunstmatige intelligentie, een steeds diversere studentenpopulatie en toenemende politieke invloed, is het voor de toekomst van het universitair onderwijs van cruciaal belang om te begrijpen hoe en waarom docenten ‘teacher agency’ uitoefenen.

Genuanceerde manieren van betrokkenheid

Max Kusters: 'Het boeiendste aspect van het project was het blootleggen van de genuanceerde manieren waarop docenten omgaan met en reageren op uitdagende onderwijssituaties. Het was bijzonder inzichtelijk om te zien hoe agency van docenten zich in verschillende vormen manifesteerde (leidende, tegemoetkomende en ondersteunende acties) en om de diepgang van de besluitvorming in de onderwijspraktijk te begrijpen'.

Aanpak op basis van scenario's

Max Kusters ontwikkelde een innovatieve benadering op basis van scenario's om authentieke reacties van docenten vast te leggen. Hij creëerde 23 realistische scenario's die de complexe realiteit van hedendaags universitair onderwijs weerspiegelen. Hij gebruikte deze methode omdat de agency van docenten sterk afhankelijk is van de context. Er zijn rijke situationele details nodig om oprechte antwoorden over hun professionele besluitvormingsprocessen en overwegingen aan deelnemers te ontlokken.

Praktische toepassing

De praktische toepassingen van dit onderzoek worden al geïmplementeerd op meerdere universiteiten. De scenario's die tijdens het onderzoek zijn ontwikkeld, worden nu gebruikt als reflectiemiddelen en gespreksstarters op verschillende faculteiten, ter ondersteuning van professionele ontwikkeling en ter bevordering van een zinvolle dialoog over lesgeven.

Oproep tot cultuurverandering in universiteiten

De bevindingen pleiten voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop universiteiten de evaluatie en ondersteuning van onderwijs benaderen. In plaats van te vertrouwen op traditionele manieren van meten, stelt het onderzoek voor om de agency van docenten te gebruiken als raamwerk voor het beoordelen van onderwijskwaliteit.

Universiteiten moeten onderwijs en onderwijsontwikkeling echt waarderen, benadrukt het onderzoek. Dit kan met beleid en praktijken die docenten mondiger maken en de complexiteit van hun professionele werk erkennen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.