Proefschrift
Intermediate assessment in higher education
Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet.
- Auteur
- Indira Day
- Datum
- 28 juni 2018
- Links
- Fulltext in Leiden University Repository
Tussentijdse toetsen hebben een positief effect op het studiesucces. Indira Day vond in ongeveer tweederde van de bestudeerde literatuur een significant positief verband tussen tussentijds toetsen en leerprestaties. Met name mannelijke studenten hebben profijt: zonder tussentijdse toetsen scoren ze minder goed dan vrouwen, maar mét toets vervalt dat verschil.
Uit onderzoek van Day blijkt nu dat het niet zoveel uitmaakt hoe die tussentijdse toets eruit ziet. De vorm, becijfering of manier van feedback hebben geen invloed op het succespercentage. Er is dus niet één optimale vorm van tussentijds toetsen. Dat concludeert ze na een literatuurreview, interviews met docenten en studenten, en een vragenlijstonderzoek. Ze deed haar onderzoek onder meer onder studenten en docenten van de Leidse rechtenfaculteit.