Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Intermediate assessment in higher education

Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet.

Auteur
Indira Day
Datum
28 juni 2018
Links
Fulltext in Leiden University Repository

Tussentijdse toetsen hebben een positief effect op het studiesucces. Indira Day vond in ongeveer tweederde van de bestudeerde literatuur een significant positief verband tussen tussentijds toetsen en leerprestaties. Met name mannelijke studenten hebben profijt: zonder tussentijdse toetsen scoren ze minder goed dan vrouwen, maar mét toets vervalt dat verschil.

Uit onderzoek van Day blijkt nu dat het niet zoveel uitmaakt hoe die tussentijdse toets eruit ziet. De vorm, becijfering of manier van feedback hebben geen invloed op het succespercentage. Er is dus niet één optimale vorm van tussentijds toetsen. Dat concludeert ze na een literatuurreview, interviews met docenten en studenten, en een vragenlijstonderzoek. Ze deed haar onderzoek onder meer onder studenten en docenten van de Leidse rechtenfaculteit.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.