Publicatie

Terreur en legitimatie van geweld: een transnationale analyse van de relatie tussen terrorisme en moorden

Dit artikel geschreven door Marieke Liem & Alexander Kamprad onderzoekt de relatie tussen terrorisme en interpersoonlijk geweld. Ze voerden cross-nationale analyses uit over de effecten van mortaliteitscijfers voor het terrorisme op moordcijfers. Uit de resultaten bleek dat terrorisme sterk en positief geassocieerd lijkt te zijn met moord.

Marieke Liem & Alexander Kamprad
20 maart 2019

Deze bevinding is gebaseerd op de berekening van een reeks onafhankelijk gepoolde en driedubbele fixed-effects-modellen op een panel met meer dan 165 landen in 24 jaar (1991-2014). De resultaten bieden een voorlopige ondersteuning voor de zogenaamde "legitimatie-gewenning" -hypothese die werd geformuleerd met betrekking tot de effecten van veiligheidsgerelateerde stress op moordcijfers in Israƫl meer dan 30 jaar geleden. Het onderwerp is sindsdien grotendeels verwaarloosd. Hoewel dit een positieve relatie tussen terrorisme en doodslag bevestigt, concludeerde dit onderzoek dat een causale invloed van terrorisme op moordcijfers denkbaar is, maar niet afdoende bewezen kan worden binnen de grenzen van het onderzoeksontwerp.

Alexander werkt als een internationale consultant voor misdaad en veiligheid en Marieke Liem, universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden, is de voorzitter van de Europese Homicide Research Group en leidt ook het Violence Research Initiative aan de universiteit van Leiden.

Klik hier voor het volledige artikel (EN).