Publicatie

Gendergerelateerde radicalisering en 'alledaagse praktijken'

In dit artikel analyseert Yannick Veilleux-Lepage, verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs, samen met Alexandra Phelan en Ayse D. Lokmanoglu meerdere vrouwenfora van extreem-rechtse groeperingen en Islamitische Staat.

Yannick Veilleux-Lepage, Alexandra Phelan, Ayse D. Lokmanoglu
05 december 2022
Vind het artikel hier

Er wordt steeds meer literatuur gewijd aan het onderzoeken van de genderdynamiek bij gewelddadig extremisme en terrorisme. Dit omvat de vraag hoe dergelijke dynamieken vorm kunnen geven aan verschillen in de motivaties en participatie van vrouwen en mannen. Door een kritische analyse van ideologische genderconstructies in twee uitsluitend voor vrouwen bestemde extremistische fora - het Women's Forum op Stormfront.org en Women Dawah, een Turkstalige pro-Islamitische Staat groepschat op Telegram - en de toepassing van feministische methodologie laat dit artikel zien hoe gendergebonden online ruimten de 'dagelijkse praktijk' van vrouwen binnen extremistische bewegingen beïnvloeden.

Meer informatie op de Engelstalige pagina.