Publicatie

De intergenerationele overdracht van extreme gedachtensystemen

Met de recente opkomst en val van IS uiten academici en beleidsmakers over de hele wereld hun bezorgdheid over het lot van kinderen van voormalige buitenlandse strijders. Zullen zij in de voetsporen van hun ouders treden? In dit artikel belichten Layla van Wieringen, Daan Weggemans en Marieke Liem de intergenerationele overdracht van extreme overtuigingen, die een eigen onderzoeksagenda verdient.

Layla van Wieringen, Daan Weggemans, Marieke Liem
01 december 2022
Vind het artikel hier

De overdracht van extreme ideologieën, zoals extremisme en sektarisme, vormt een uniek onderwerp dat nog niet eerder in traditionele overdrachtsstudies aan bod is gekomen. De in de populaire media vaak gebruikte concepten, zoals "hersenspoeling" en "indoctrinatie", schieten eveneens tekort wanneer wordt getracht dit verschijnsel te begrijpen. In plaats daarvan wordt een multidisciplinaire aanpak voorgesteld rond het concept intergenerationele overdracht. Dit document presenteert enkele voorlopige literatuurbevindingen over dit onderwerp, en beschouwt hun relatie tot bredere theoretische kaders. Het artikel sluit af met een aantal overwegingen en suggesties voor toekomstig onderzoek, om de intergenerationele overdracht van extreme ideologieën in al haar complexiteit beter te begrijpen.