Leergang Public Affairs
Programma
De leergang Public Affairs bestaat uit 5 2-daagse modules, die als volgt zijn opgezet:
Modules
📅 Module 1: De essentie van Public Affairs
Tijdens de eerste module staat de dagelijkse praktijk van public affairs en lobbyen centraal. Je krijgt meer inzicht in de positie, het netwerk en de aanpak van de PA-professional. Bovendien krijg je veel praktijkvoorbeelden te zien van do's en don'ts en krijg je een handleiding om jouw netwerk en informatie effectief te managen. Ook zullen we dieper ingaan op lobby methoden en -technieken en hoe deze te gebruiken. Tot slot ga je aan de hand van heldere stappen aan de slag met het opzetten van een goede eigen PA-strategie.
📅 Module 2: Doelgerichte beïnvloeding in Den Haag
Public affairs begint bij het thuisfront. Wanneer je intern de zaken niet op orde hebt, dan kun je buiten de organisatie weinig bereiken. In deze module leer je hoe je de interne lobby strategisch organiseert, zodat je proactief prioriteiten kunt stellen. Daarnaast verdiep je je in besluitvormings- en beleidsprocessen, inclusief de totstandkoming van wetgeving en de rol van overheids- en adviesorganen. Op basis van politicologische, staatsrechtelijke en bestuurskundige inzichten krijg je grip op jouw positie als public affairs professional binnen het publieke bestel.
📅 Module 3: De Europese arena in de praktijk
De invloed van Brussel op het beleid van de gemeenten, provincies en het rijk is al jaren groot, en neemt nog steeds toe. Het is dus van belang dat organisaties zich bewust zijn van de invloed van Brussel op hun werkterrein en dat je weet waar voor jou de mogelijkheden liggen voor beïnvloeding. Tijdens een 2-daags bezoek aan Brussel biedt deze module je de kans om hier meer zicht op te krijgen. Je bezoekt diverse Europese instellingen en je krijgt de kans om in informele setting met Europese lobbyisten van gedachten te wisselen.
📅 Module 4: Van invloed naar impact
In deze module zetten we de stap van invloed uitoefenen naar impact hebben. Wetenschappelijk onderzoek biedt inzicht in welke coalities nut hebben, en welke minder. De onwaarschijnlijkste partnerschappen zijn vaak bijzonder effectief! Ook is je manier van presenteren belangrijk. Hoe maak je een ijzersterke argumentatie waar niemand omheen kan? Hoe raak je mensen niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart? En hoe sluit je boodschap goed aan op jouw publiek? Ten slotte gaan we uitgebreid in op framing. Welke draai kun je aan jouw boodschap geven waardoor het beter werkt? Wat is wel en wat is niet gelegitimeerd?
📅 Module 5: Public Affairs tussen burgers, beslissers en media
In deze laatste module staat het krachtenveld centraal waarbinnen je opereert als Public Affairs adviseur. Want de politiek staat altijd onder druk van de media en de publieke opinie. We besteden aandacht aan de traditionele media. Hoe kun je de media inzetten voor jouw public affairs strategie? Wat zijn de do's-en-dont's? Daarnaast speelt de burger zelf een steeds belangrijkere rol in de politiek, door de werking van sociale media. Welke krachten zitten er achter de burgerlobby en wat zijn hun belangen? Wat is een effectieve mediacampagne en hoe kun je sociale media inzetten voor jouw lobby?
Na afloop
Na afronding van deze leergang krijg je toegang tot het netwerk van PA-alumni van het Centre for Professional Learning. Je kan kunt lid worden van de LinkedIn group ‘Alumni Public Affairs – CPL’ en je wordt uitgenodigd voor ons jaarlijkse alumni event, waar verdieping, inspiratie en netwerken centraal staan.