Universiteit Leiden

nl en

De (on)rechtvaardige samenleving

Over deze minor

In deze multidisciplinaire minor verdiep je je in sociale rechtvaardigheid in Nederland. Je onderzoekt verschillende perspectieven, koppelt theorie aan praktijk en voert kritische discussies. Actieve deelname en service learning staan centraal, zodat je een dieper begrip ontwikkelt en bijdraagt aan een constructief debat over sociale rechtvaardigheid.

Let op: deze minor wordt in het academisch jaar 2025-2026 niet aangeboden

De minor De (on)rechtvaardige samenleving wordt in het academisch jaar 2025-2026 niet aangeboden. Het is daarom niet mogelijk om je hiervoor in te schrijven.

Sociale rechtvaardigheid verwijst naar het idee dat ieder mens recht heeft op en toegang heeft tot basisbehoeften zoals individuele vrijheid, veiligheid, onderwijs en voedselzekerheid. Hoewel het begrip sociale rechtvaardigheid van oudsher wordt geassocieerd met het socialisme, is het niet meer weg te denken uit het gedachtegoed van onze samenleving en internationale organisaties zoals de Verenigde Naties (VN). Sociale rechtvaardigheid is al jaren onderwerp van menig politiek en maatschappelijk debat, meer recent vaak in grimmige zin waarin steeds minder ruimte is voor verschil en dialoog. Ook in universiteiten loopt het debat over sociale rechtvaardigheid in de academische context soms hoog op. In deze minor zoeken we de verdieping als bouwsteen voor een constructief gesprek.

Deze multidisciplinaire minor biedt een verdiepende kijk op theorie, onderzoek en praktijk rondom sociale rechtvaardigheid in Nederland. In de minor komen verschillende disciplines, perspectieven en stromingen aan bod, zowel in het lesmateriaal als in het docententeam. Geïnformeerde discussie en de actieve bijdrage van studenten nemen daarbij een belangrijke plek in. In deze minor vormen we een actieve, academische leergemeenschap en komen we tot nieuwe inzichten door in gesprek met elkaar aan de slag te gaan met de inhoud. Uit ervaring en onderzoek weten we bovendien dat het leerrendement hoger is wanneer studenten aanwezig zijn tijdens bijeenkomsten. Vandaar dat we in deze minor werken met een aanwezigheidsplicht voor de bijeenkomsten.

Ook is er bijzondere aandacht voor leren door doen: het verbinden van theorie en praktijk door middel van service learning en deze inzichten koppelen aan theoretische en empirische inzichten uit de minor. Hierbij vormt actieve reflectie op de eigen positie en vorming in de maatschappij een belangrijk onderdeel.

Deze minor vindt plaats in Leiden, Faculteit Sociale Wetenschappen.

Structuur

De minor bestaat uit 6 vakken van elk 5 ECTS en vindt plaats in het eerste semester. Het semester is verdeeld in twee blokken van 8 weken. In elk blok volg je 3 vakken.

De vakken kunnen ook los gevolgd worden als keuzevakken met uitzondering van de vakken Sociale vraagstukken in de praktijk – Deel 1 en Deel 2. Deze vakken zijn alleen toegankelijk voor studenten die de hele minor of semi-minor volgen.

De minor dient in één studiejaar te worden afgerond. 

Het is tevens mogelijk om je in te schrijven voor een semi-minor van 15 EC, bestaande uit de 3 vakken van blok 1: (1) Sociale (on)rechtvaardigheid in de polder, (2) Sociale vraagstukken in de praktijk – Deel 1, (3) Verhalen over moraalridders. Wij verzoeken je dit vooraf aan te geven bij de minorcoördinator zodat we weten hoeveel studenten er deel zullen nemen aan blok 2.

Leerdoelen

Na het succesvol afronden van de minor:

  1. Ben je in staat de belangrijkste theorieën en maatschappelijke stromingen rondom sociale (on)rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken;
  2. Kun je de complexiteit van de discussies rond sociale (on)rechtvaardigheid uitleggen en een onderbouwde bijdrage leveren aan het debat hierover;
  3. Ben je in staat theoretische en empirische inzichten uit de minor te staven aan de ervaringen die je opdoet in de praktijk tijdens service learning;
  4. Kun je reflecteren op de relatie tussen positionaliteit en verscheidene perspectieven op sociale (on)rechtvaardigheid;
  5. Heb je inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van maatschappelijke initiatieven rond sociale (on)rechtvaardigheid, en kun je hier kritisch op reflecteren.