Nieuws
-
Ontdek het onderwijs: ‘Waag de sprong!’11 december 2025Nicky Boer volgt de Educatieve master Maatschappijleer/Maatschappijwetenschappen bij het ICLON, het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onde...
-
De rol van feedback bij spreekvaardigheidsonderwijsPromotie 31 oktober 2025Anneke Wurth, promovendus bij het ICLON, wilde zicht krijgen op wat goed werkt in het spreekvaardigheidsonderwijs bij het schoolvak Nederlands in de b...
-
‘Leer jongeren regie te nemen over technologie’Oratie 30 oktober 2025Technologie sluipt steeds verder het klaslokaal binnen. Wie houdt de regie? Hoogleraar Nadira Saab pleit in haar oratie voor 'digital agency': leer do...
-
Hoe voorspel je eindresultaten?Hoger Onderwijs Kenniscafé 20 oktober 2025Kun je door wekelijkse metingen voorspellen met welk eindcijfer een student een vak afrondt? Die vraag en meer stond centraal in het Hoger Onderwijs K...
-
Doelen van onderwijs in kaart brengenPromotie 29 september 2025Hoe werken docenten aan de ontwikkeling van hun leerlingen? Kevin Zweeris, promovendus bij het ICLON, ontwierp instrumenten om doelen van docenten in ...
-
Omgaan met uitdagingen in het hoger onderwijsProefschrift Max Kusters 19 juni 2025Nieuw onderzoek belicht de manier waarop universiteitsdocenten weloverwogen beslissingen nemen over hun onderwijs in een tijdperk van snelle veranderi...
-
Blended learning en de betrokkenheid van studentenProefschrift Linyuan Wang 06 juni 2025Hoe kunnen universiteiten studenten beter betrekken bij blended learning-omgevingen? Het proefschrift van Linyuan Wang (promovendus bij het ICLON) bie...
-
Staking van 10 maart: doe mee met teach-outs in het onderwijs en bij publieke instellingen25 februari 2025Op 10 maart trappen medewerkers van Universiteit Leiden de landelijke estafettestaking af tegen de bezuinigingsplannen op het hoger onderwijs. Het act...
-
‘Het aantal mogelijke schaakpartijen is bijna eindeloos’Nieuw boek brengt vakdidactiek en pedagogiek samen 07 februari 2025In het boek ‘Onderwijs op koers houden’ zijn voor het eerst vakdidactiek en algemene pedagogiek samengebracht in één visie op goed onderwijs. Het resu...
-
Nivja de Jong in lijst 2% meest impactvolle wetenschappers14 november 2024Hoogleraar Nivja de Jong staat in de lijst meest impactvolle wetenschappers van Elsevier Data Repository. Deze lijst van wetenschappers met de meeste ...
-
Een theorie klopt (bijna) nooit in de praktijkWaarom natuurkundestudenten volgens Paul Logman meer leren van het nieuwe, open labonderwijs 14 oktober 2024Ingewikkelde theorie en een moeilijke toets hebben bij studenten in Leiden vaak de voorkeur boven een practicum. Toch is universitair docent Paul Logm...
-
'Geld naar onderwijsonderzoek: onze toekomst hangt ervan af'09 september 2024Onderzoek naar hoger onderwijs bevordert de kwaliteit van het onderwijs. En die investeringen betalen zich dubbel en dwars terug in welzijn en welvaar...
-
Hoe onderzoek en onderwijs elkaar kunnen versterken15 juli 2024Elk jaar wordt de dissertatieprijs uitgereikt aan het beste proefschrift van het afgelopen jaar door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR). Marj...
-
Het gebruik van mobiele technologie voor zelfgestuurd taalonderwijs01 juli 2024Zelfgestuurd leren is geschikter voor halfgevorderde en gevorderde taalleerders dan voor beginners.
-
Hoe meet je kwaliteit van onderwijs?14 mei 2024Wat weten we eigenlijk echt over onderwijskwaliteit en het meten daarvan? Daarover ging het tijdens het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé.