Nieuwe website over talen in Afrika

Afrika kent meer dan tweeduizend talen, waarvan de gemiddelde Nederlander maar weinig afweet. Daarom startten taalwetenschappers en Afrika-experts van onder meer de Universiteit Leiden de website Stemmen van Afrika. De officiële lancering is op 28 september.

Gedeeld verleden, gemeenschappelijke toekomst

Stemmen van Afrika is een platform voor informatie over Afrikaanse talen. Op de website staan korte, toegankelijke artikelen die een breed scala aan onderwerpen bestrijken. Zoals vermenging van talen, mondelinge verteltradities, de onlosmakelijke band tussen taal en cultuur, en de invloed van de taal van koloniale overheersers op Afrikaanse taal. Wat de initiatiefnemers van Stemmen van Afrika willen laten zien, is dat Europa en Afrika een gedeeld verleden en een gemeenschappelijke toekomst hebben.

Afrikaanse diaspora

Maarten Mous, hoogleraar Afrikaanse taalkunde aan de Universiteit Leiden en Pieter Muysken, hoogleraar Taalwetenschap aan de Radboud Universiteit, stonden aan de wieg van Stemmen van Afrika. Mous: ‘We belichten met name de terreinen waarop in Nederland wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. En op de Afrikaanse talen en culturen waarmee Nederlanders door bezoeken naar Afrika, of door de Afrikaanse diaspora in Nederland mee in aanraking komen. Wij richten ons daarom ook op de talen en culturen van de Antillen en Suriname en hun link met Afrika.’

Voor en door geïnteresseerden

Iedereen die deskundig is op het terrein van talen en culturen in Afrika kan een bijdrage leveren. Dat kan in de vorm van tekst, maar ook video en audio. Een team van redacteuren controleert het aangeleverde materiaal op inhoudelijke juistheid en kwaliteit. Suggesties van bezoekers om een onderwerp nader te belichten zijn altijd welkom. Sinds begin 2013 bevat de website tientallen artikelen over de meest uiteenlopende (taal)onderwerpen.

Vele verschijningsvormen

Wie Stemmen van Afrika bezoekt, ontdekt al snel dat taal op het Afrikaanse continent vele verschijningsvormen kent en zich niet alleen tot spreken en schrijven beperkt. Er zijn gebarentalen, maar ook muziektalen, zoals die van de Hausa in Nigeria, die via drums, trompetten en andere muziekinstrumenten met elkaar ‘praten’. En ook in Afrika verandert de taal voortdurend. Een van de bijdragen op de website behandelt de ‘geheimtaal’ van jongeren in Tanzania: ze maken er een sport van om lettergrepen, woorden en zinnen om te draaien zodat een buitenstaander er nauwelijks een touw aan vast kan knopen.

Activiteitenagenda

Het is slechts een greep uit een almaar groeiend aanbod van interessante artikelen. Ze zijn op trefwoord te doorzoeken en ook op land gerangschikt. Stemmen van Afrika biedt daarnaast een activiteitenagenda met poëzieavonden, concerten en exposities.

Live op het Drongofestival

De website gaat op 28 sepember live op het Drongofestival in Amsterdam, waar iedereen die iets heeft met meertaligheid naartoe komt. Muysken en taalwetenschapper Mark Dingemanse van het Max Planck Instituut Nijmegen nemen het publiek mee op een reis langs talen van Afrika, Suriname en de Antillen. Een gospelkoor treedt op en de speciaal voor dit project gemaakt film ‘Verborgen boodschappen’ gaat in première.

Subsidie

Stemmen van Afrika is mede mogelijk gemaakt dankzij subsidie van de KNAW.

(24 september 2013 - DS)