Inheemse bevolking Taiwan schenkt boeken aan universiteit

Een delegatie uit Taiwan overhandigde op 28 februari 175 boeken en tijdschriften aan de Leidse universiteit. Het cadeau is bedoeld als dank voor het Leidse onderzoek naar de periode dat de VOC gevestigd was op Formosa, zoals Taiwan vroeger heette.

Scepter

Een deel van de collectie die de universiteit van de Taiwanese delegatie krijgt

Precies 350 jaar geleden vertrok de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) van het eiland Formosa, waar de compagnie tussen 1624 en 1662 de scepter zwaaide. Deze zogenoemde Hollandse Tijd werd de afgelopen twintig jaar door de Leidse wetenschappers prof.dr. Leonard Blussé en drs. Nathalie Everts onderzocht in de VOC-archieven in Den Haag. In de archiefstukken staat de geschiedenis van de inheemse volken in detail beschreven, terwijl de volkeren zelf vrijwel niets documenteerden over hun verleden. Door een grote hoeveelheid bronnenpublicaties over de inheemse bevolking uit die tijd uit te geven, gaven de Leidse wetenschappers de geschiedenis van deze volken terug aan de nazaten, die daar nu nog leven. De delegatie komt naar Nederland om dank uit te spreken voor dat onderzoek, en om zelf een glimp op te vangen van de roots in de VOC-archieven.

Krulschrift

Prof.dr. Leonard Blussé (Emeritus)

Uit het onderzoek van Blussé en Everts bleek onder meer hoe groot de invloed van de Hollanders op de oorspronkelijke bevolking van Taiwan was. ‘Formosa is de enige plek geweest waar de protestantse zending een groot succes is geworden’, vertelt Blussé. ‘De dominees richtten scholen op waar de bevolking in hun eigen taal leerde schrijven. In landoverdrachtcontracten, van zelfs nog tweehonderd jaar na het vertrek van de VOC, staan vaak in twee kolommen twee versies van de tekst. Rechts de Chinese karakters, links de oorspronkelijke taal. In keurig Hollands krulschrift.’

Inheemse bevolking

De delegatie wordt geleid door prof.dr. Sun Ta-chuan, Minister, Council of indigenous peoples en hoogleraar Filosofie aan de Soochow University in Taiwan. De 55 mannen en vrouwen die hem vergezellen, zijn lokale bestuurders van de inheemse bevolking van Taiwan. In de afgelopen eeuwen heeft de oorspronkelijke bevolking van Formosa zich in de bergen en naar de oostkust van het eiland teruggetrokken. Van de ruim 23 miljoen Taiwanese inwoners, behoren ongeveer 400.000 tot de inheemse stammen. Dat is iets minder dan 2 procent.

Verrijking

Het geschenk bestaat uit 175 moderne antropologische, historische en cultureel-historische boeken en tijdschriften in het Engels en Chinees over de oorspronkelijke bevolking van Taiwan. ‘Een heel mooi cadeau’, zegt Alice de Jong, vakreferent Sinologie van de Universitaire Bibliotheken Leiden. ‘Het is een enorme verrijking van de collectie die de East Asian Library al bezit. Wij hebben hier tot op heden niet heel actief op verzameld, en met deze schenking hebben we gelijk een hele complete collectie.’

De werken liggen nu al ter inzage in de East Asian Library.