Italiaanse ambassadeur bezoekt Universiteit Leiden

De gloednieuwe Italiaanse ambassadeur, Francesco Azzarello, bracht woensdag 23 mei een bezoek aan de Universiteit Leiden. In krap twee uur maakte hij kennis met de opleiding Italiaanse taal en cultuur, en mocht hij in de Universiteitsbibliotheek door enkele eeuwenoude Italiaanse handschriften bladeren.

Overdonderd en trots

Francesco Azzarello en Roberta D'Alessandro in de Hortus botanicus

‘Toen we hoorden dat de ambassadeur onze universiteit zou komen bezoeken waren we overdonderd en trots,’ aldus Roberta D’Alessandro, hoogleraar Italiaanse taal en cultuur, in haar welkomstspeech in de Faculty Club. Tijdens een mooie PowerPointpresentatie geeft D’Alessandro in vloeiend Engels – er zijn ook niet-Italiaanssprekenden bij – een globale indruk van de opleiding. Azzarello luistert aandachtig en maakt af en toe een notitie.

Dialectonderzoek

D’Alessandro benadrukt hoe belangrijk het dialectonderzoek is, waar Leiden veel in investeert. Het Italiaans kent tientallen dialecten en subdialecten waarover nog maar weinig is gedocumenteerd. Door uitvoerig onderzoek te doen ontstaat er in Leiden langzaam maar zeker een dialectendatabase die wereldwijd haar gelijke niet kent.

Taal van de cultuur

Als Azzarello het woord neemt zegt hij onder de indruk te zijn. ‘Ik weet dat Leiden een van de oudste en meest prestigieuze universiteiten ter wereld is, met een belangrijke sectie Italiaans. Het bestuderen van de Italiaanse taal is alleen maar aan te moedigen, want het Engels mag dan de wereldwijde communicatietaal zijn; het Italiaans is de taal van de cultuur.’

Italiaanse temperatuur

Na de presentatie volgt een korte wandeling richting de UB. De stoet van maatpakken wordt fel belicht door de zon, die het warme onthaal van Azzarello door de universiteit kracht bijzet door voor Italiaanse temperaturen zorgen. Eenmaal in de UB staat directeur Kurt de Belder klaar om de ambassadeur op te vangen. Samen bekijken ze de tentoonstelling Occhio! Verborgen tekeningen uit Italië, die momenteel te zien is in de expositieruimte naast de receptie.

Eeuwenoude drukken

Francesco Azzarello geflankeerd door Roberta D'Alessandro en Kurt de Belder

Tijdens de tweede presentatie die boven in de UB volgt wordt ‘gewoon’ Italiaans gesproken. Senior lecturer Paul van Heck vertelt over de rijke geschiedenis die Leiden kent als het gaat om Italiaanse teksten, die vaak zelfs in Leiden werden gedrukt en waarvan de UB er ook vele in haar bezit heeft. Conservator Anton van der Lem heeft enkele eeuwenoude drukken klaargelegd waar de bezoekers in kunnen snuffelen. Een mogelijkheid waar de ambassadeur gretig gebruik van maakt.

Zwart op wit

Dan zit het er alweer op. Azzarello heeft een drukke agenda. Na Amsterdam en Leiden zal hij aan het eind van de week ook nog de Utrechtse universiteit met een bezoek vereren. Kan hij gedurende zijn ambtsperiode nog tijd vrijmaken om de Leidse studenten nog eens te ontmoeten? Azzarello: ‘Natuurlijk, ik zal hier zo vaak komen als ik kan.’ Wanneer Roberta D’Alessandro hem er lachend op wijst dat het nu zwart op wit staat, antwoordt Azzarello ernstig maar met een twinkeling in zijn ogen: ‘Ik ben een Siciliaan; ik ben een man van mijn woord.’