Universiteit Leiden

nl en

Letterontwerper Nadine Chahine op lijst meest creatieve mensen

Nadine Chahine, ontwerper van Arabische lettertypes en PhD-student aan de Universiteit Leiden, is door Fast Company uitgeroepen tot een van de honderd meest creatieve mensen in het bedrijfsleven. ‘Voor mij is ontwerpen van lettertypes een manier om een bijdrage te leveren aan de bredere context van cultuur en samenleving.’

Zeer vereerd

Op de lijst van Fast Company staan personen uit verschillende beroepsgroepen die creativiteit gebruiken om bedrijfssectoren te veranderen en de wereld waarin we leven opnieuw uit te vinden. ‘Ik voel me zeer vereerd dat ik me tussen mensen bevind die zoveel bereikt hebben’, aldus Chahine, die in Libanon is geboren.

Chahine ontwierp onder meer de Arabische variant van het Frutiger-lettertype
Chahine ontwierp onder meer de Arabische variant van het Frutiger-lettertype

 

Uitnodigen tot actie

‘Ik heb me altijd gericht op de complexe, zich ontwikkelende samenlevingen in de Arabische wereld. Er is een gebrek aan Arabische lettertypes van hoge kwaliteit, dus de uitdaging is om er een mooi te ontwerpen dat behalve mooi ook cultureel relevant is en mensen uitnodigt om te willen lezen, schrijven en in actie te komen. We hebben ook een lettertype nodig dat je naast anderstalige teksten kunt zetten, zowel op het scherm als op papier. Typografie is integraal verbonden met zijn omgeving. Als ontwerper zie ik meer dan alleen cijfers en letters. Voor mij is ontwerpen van lettertypes een manier om een bijdrage te leveren aan de bredere context van cultuur en samenleving.’

Meer dan alleen mooie ontwerpen

‘Een verdiende eer’, aldus Doug Shaw, directeur van Chahines werkgever Monotype Imaging. ‘Haar werk helpt bedrijven om uit te breiden in het Midden-Oosten en binnen hun eigen regio in het Arabisch te communiceren. Haar bijdragen zijn meer dan alleen mooie ontwerpen voor Arabische lettertypes. Het zijn instrumenten die communicatie en uitwisseling van ideeën tussen culturen helpen bevorderen.’

Vleug genialiteit

Nadine Chahine
Nadine Chahine

Chahine heeft een aantal ontwerpprestaties op haar naam staan, waaronder de restyling van An-Nahar, het grootste Arabische dagblad in Libanon. Tussen 2007 en 2010 ontwierp ze prijswinnende Arabische versies van drie populaire lettertypefamilies, met goedkeuring van de oorspronkelijke, legendarische ontwerpers, Adrian Frutiger en Hermann Zapf. Nadat hij Chahines ontwerp had gezien sprak Frutiger van een ‘vleug genialiteit’.

Promotieonderzoek

Chahine doet in Leiden promotieonderzoek bij prof. Gerard Unger. Haar onderzoek omvat diverse disciplines, waaronder (letter)ontwerp, taalkunde en psychologie. Voortbouwend daarop wil ze zich meer gaan bezighouden met design dat culturele, sociale en politieke betrokkenheid bevordert.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.