Publiekssymposium Twee Talen - één BeTalen

Wat levert een tweede taal spreken allemaal op, waarom leert de één makkelijker een tweede taal dan de ander en is een dialect ook een eerste taal? De Universiteit Leiden organiseert op 20 mei het Engelstalige publiekssymposium Twee Talen - één BeTalen, over tweetaligheid.

Brein en taal

Het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC) licht elk jaar een bepaald thema uit. Dit jaar is dat de relatie tussen ons brein en taal. Een groep onderzoekers, de Language and Cognition Group (LACG), met daarin sociale en taalonderonderzoekers, houden zich hier in het bijzonder mee bezig. Er lopen diverse projecten die betrekking hebben op meertaligheid en crosslinguïstische aspecten van taalverwerving. Er wordt ook promotieonderzoek op dit gebied gedaan; op 12 mei promoveert bijvoorbeeld Rinus Verdonschot op het aanleren van tekentalen als het Japans en Chinees.

Multiculturele samenleving

Niels Schiller, hoogleraar Psycho- en neurolinguïstiek en mede-organisator van het symposium, legt uit waarom het onderwerp ‘tweetaligheid’ is gekozen: Tweetaligheid speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. Zeker in een multiculturele samenleving als Europa staan ouders voor de vraag of ze hun kinderen meertalig moeten of kunnen opvoeden.’

Mythes uit de weg ruimen

Voor het symposium is een internationaal gezelschap van sprekers aangetrokken. Onderwerpen zijn onder meer: waarom leert de een makkelijker een tweede taal dan de ander, wat levert het leren van een tweede taal nog meer op dan het je in wijdere kring verstaanbaar kunnen maken, en is een dialect te beschouwen als een eerste taal?  Verder worden een aantal mythes uit de weg geruimd met betrekking tot tweetaligheid. Tijdens de lunchpauze worden korte presentaties gegeven.

Nieuwe MRI-scanner

Aan het eind van de dag ‘onthult’ Henry Lenferink, burgemeester van Leiden, de nieuwe 3 Tesla MRI-scanner. Met dit apparaat kunnen onderzoekers zien wat er in de hersens gebeurt, bijvoorbeeld bij het leren van een tweede taal. Serge Rombouts, hoogleraar Methoden van cognitieve neuro-imaging, vertelt daaraan voorafgaand wat het apparaat precies voor mogelijkheden biedt.

Symposium

Twee Talen - één BeTalen