Universiteit Leiden

nl en

Leren als een jurist: rechtenfaculteit en International School Wassenaar testen innovatieve module kinderrechten

Leerlingen van de Internationale School Wassenaar hebben deelgenomen aan een pilot van een module over kinderrechten, ontworpen door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Ze leerden over hun mensenrechten en creëerden campagnes om op te komen voor de rechten van kinderen over de hele wereld.

Jongeren de kans geven om hun rechten uit te oefenen

Weten wat je rechten zijn geeft je kracht - dit wordt extra belangrijk in een wereld waar democratie en mensenrechten steeds meer onder vuur komen te liggen. Tegelijkertijd worden kinderen vaak buitenspel gezet en blijft hun stem ongehoord. Daarom heeft de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid samengewerkt met de International School Wassenaar (ISW) om een innovatieve kinderrechtenmodule te ontwerpen voor leerlingen in het derde jaar van het International Baccalaureate Middle Years programme (MYP). 

Proef met de module kinderrechten

De module werd gelanceerd in april 2025 binnen het MYP en duurde tien weken. Aan de hand van onderzoekend leren werd leerlingen gevraagd onderzoek te doen naar het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Rechten van het Kind (IVRK) en de toepassing ervan in het dagelijks leven te verkennen.  Leerlingen werden vervolgens gevraagd om hun eigen project te ontwikkelen, waarbij ze een recht kozen dat ze belangrijk vonden. Vervolgens ontwierpen ze een campagne om dit recht voor kinderen in andere delen van de wereld te beschermen.

'De ISW-studenten overtroffen alle verwachtingen met hun doordachte inzichten en creatieve benaderingen van kinderrechten,' zei dr. Sheila Varadan, universitair docent Jeugdrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. 'Dit initiatief was niet alleen een verrijking voor het curriculum op de International School Wassenaar, maar bood ook een waardevol model voor het inbedden van kinderrechtengeletterdheid en mondiaal burgerschap in het voortgezet onderwijs,' zei Michael Hindmarsh, MYP Coordinator bij ISW.

Contact met de Verenigde Naties

De ISW-studenten werden ook uitgenodigd om rechtstreeks samen te werken met de speciale VN-rapporteur over klimaatverandering, professor Elisa Morgera. Dit was een unieke uitbreiding van het reguliere onderwijs, en zeer actueel. Binnen de kaders van het proefproject gaven de leerlingen feedback aan de speciale VN-rapporteur over kindvriendelijke versies van thematische rapporten over klimaatrechtvaardigheid. Hiermee gaven ze meer zichtbaarheid aan het perspectief van kinderen op de manier waarop informatie over klimaatverandering wordt gepresenteerd en gecommuniceerd. 'De feedback van de studenten aan de speciale VN-rapporteur was zowel constructief als inspirerend. Het toonde duidelijk de kracht en het belang aan van het direct betrekken van jongeren en het co-creëren van mensenrechtenprocessen,' zei Laura Marchetti, onderzoeksassistent bij de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht.

Tentoonstelling over de kinderrechtenmodule

Afgestudeerde studenten van de Advanced Master in International Children's Rights werden uitgenodigd om de eindtentoonstelling over kinderrechten van ISW-leerlingen te bezoeken. De Leidse studenten gaven de leerlingen feedback op hun afstudeerprojecten en praatten met hen over hun interesse in mensenrechten en mondiale vraagstukken. 'Het was inspirerend hoe onze eigen Advanced LLM-studenten in gesprek gingen met de jongere ISW-studenten over hun begrip van en pleitbezorging voor kinderrechten, nadat ze een jaar lang dit rechtsgebied hadden bestudeerd,' zei Varadan. 'Deze intergenerationele dialoog toonde de waarde aan van instellingsoverschrijdende partnerschappen tussen secundair en tertiair onderwijs", voegde ze eraan toe.

Het succes van de pilot heeft ISW en de afdeling Kinderrecht en Gezondheidsrecht aangemoedigd en ze hopen het initiatief in het komende academische jaar te kunnen vernieuwen en uitbreiden.

Achtergrond

De module over kinderrechten voor de International School Wassenaar (ISW) is mede ontworpen door MYP-coördinator, Michael Hindmarsh, Chrisje Sandelowsky-Bosman, promovendus, en Sheila Varadan, universitair docent Jeugdrecht.  De cursus werd gegeven door een team van de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht: Sheila Varadan, Laura Marchetti, Chrisje Sandelowsky-Bosman, Ruhama Abebe, Sayeh Mohammadi en Ana Luisa Orlando Maryssael de Campos.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.