World Teachers Festival: leraren vieren 'wereldwijd' onderwijs

Op 21 maart 2024 waren de 'leerlingen' bij Wolfert Tweetalig in Rotterdam geen tieners, maar zo'n 180 leraren en lerarenopleiders uit heel Nederland en daarbuiten. De deelnemers waren verbonden door een gemeenschappelijke interesse in het verkennen van en bezig zijn met lesgeven en leren in een taalkundig en cultureel diverse context.

Dit was meer dan een nascholingsdag, dit was het World Teachers Festival: een gelegenheid om samen te komen en onze rol als wereldwijd denkende leerkrachten in een kleurrijke en snel veranderende samenleving te vieren.

Festivalgevoel

Er heerste positiviteit en saamhorigheid, een accurate weerspiegeling van de titel van het evenement. Dit was voor een niet onbelangrijk deel te danken aan de sprekers. Het programma, opgebouwd rond het raamwerk van World Teacher-competenties van het ICLON, was ingebed tussen impactvolle 'headline acts'. Aminata Cairo sprak over het belang van 'holding space' voor elkaar en hoe je, geïnspireerd door de bluesesthetiek, het ongemak op de weg daarheen kunt verwerken in plaats van vermijden. Ellen-Rose Kambel en Valentina Spyropoulou, van de Language Friendly School, bespraken het doorbreken van de norm van één taal in het onderwijs. En Ian Gilbert van Independent Thinking inspireerde het publiek om echt denken in de klas te activeren.

Aminata Cairo
Keynote door Aminata Cairo

Er was ook een scala aan workshops onder leiding van ICLON-lerarenopleiders, deskundige leraren, onderzoekers en gerenommeerde lerarenopleiders. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere cultureel responsief lesgeven, ondersteuning van meertalige leerlingen, Content and Language Integrated Learning (CLIL), omgaan met controverse in de klas, gelijke kansen, dekolonisatie van het curriculum, interculturele communicatie, internationale samenwerking en mobiliteit van docenten. Een paar van deze workshops worden hieronder beschreven.

Workshop in een taal die je niet begrijpt

De workshop 'Lesgeven aan meertalige leerlingen' door Hanna Harmander (EAL-coördinator, International School of the Hague) werd de eerste 20 minuten volledig in het Zweeds gegeven. De deelnemers luisterden naar een verhaal van 8 minuten (over het leven van Selma Lagerlöf, de eerste vrouw die een Nobelprijs voor literatuur kreeg). Daarna moesten ze afzonderlijke stukjes informatie op een tijdlijn plaatsen.

Na afloop dachten de deelnemers na over hoe het voelde om deel te nemen aan een les in een taal die ze niet verstonden. Ze kregen suggesties over hoe les te geven in meertalige klassen en over hoe translanguaging te gebruiken door leerlingen van verschillende cognitieve niveaus die dezelfde eerste taal delen, te groeperen.

Deelnemers aan het World Teachers Festival

Kunst in internationale contexten

Tijdens zijn workshop 'Internationale contexten' deelde Peter Sansom zijn ervaring als kunstdocent tijdens verschillende uitwisselingsprogramma's. Bij het eerste project hadden Nederlandse studenten interactie met Deense studenten op afstand. Peter Sansom vroeg enkele professionele fotografen om enkele van hun werken beschikbaar te stellen, en elke groep studenten moest een foto zo goed mogelijk in het Engels beschrijven. De andere groep moest dezelfde compositie reproduceren en dezelfde boodschap en emoties overbrengen. De deelnemers aan de workshop werd gevraagd om een tekening te maken van de compositie van een van de foto's op basis van de beschrijving van de studenten.

Het tweede project was een reeks multidisciplinaire activiteiten waaronder het bekijken van films, het beschrijven van prentenboeken en het schrijven van gedichten. Allemaal met één gemeenschappelijk thema op de achtergrond: emigranten op zoek naar een beter leven en mensen op de vlucht uit oorlogsgebieden.

World Teachers in elke omgeving

Het World Teachers Festival is een uitbreiding van het World Teachers Programme (WTP) van het ICLON: een tweetalige lerarenopleiding, gericht op taal- en cultuurbewust lesgeven op internationale en tweetalige scholen in Nederland. Maar het concept 'world teacher' is niet voorbehouden aan ICLON-studenten. De World Teacher-competenties - bewuste aandacht voor taal, cultuur, diversiteit en kritisch denken - staan centraal in mondiaal burgerschap, of het nu gaat om studenten, leraren of lerarenopleiders, in elke onderwijscontext. Evenementen als deze bieden de mogelijkheid voor kruisbestuiving tussen schoolcontexten, en we hopen dat dit World Teachers Festival het eerste van vele zal zijn.

Reacties van deelnemers

'Het verhaal van Aminata Cairo gaf me weer het gevoel dat we de mooiste baan ter wereld hebben.'

'Ik heb erg genoten van de workshop "Pedagogie van hoop in tijden van crisis". Het zette me aan het denken over welke boodschap we als volwassenen aan onze leerlingen meegeven en zal een verschil maken in de les.'

'Ik vind het formaat van de workshops van een uur erg prettig. Het stelt de workshopleider in staat om een klein idee/interventie/kader te presenteren en de deelnemers ermee te laten spelen.'

Heb je ideeën of behoeften op het gebied van professionele ontwikkeling in verband met het World Teachers Festival of het World Teachers Programme? Neem dan contact op via nascholing@iclon.leidenuniv.nl.

Geïnteresseerd in een opleiding tot leraar via het World Teachers Programme (WTP)? Zie www.worldteachers.nl. Let op: het WTP is een tweetalige opleiding en vereist daarom beheersing van zowel Engels als Nederlands.