Christa Tobler spreekt over 'HJEU-jurisprudentie over genderdiversiteit en discriminatie'.

Op 16 april 2024 organiseerde de ERA (Europäische Rechtsakademie) een online conferentie over het onderwerp 'Legal Aspects of Gender Identity in Europe', met informatie over de ervaringen van mensen met genderdiversiteit, jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU), nationale regels van een aantal rechtsgebieden en, specifiek, de genderidentiteit van kinderen.

Christa Tobler legde uit hoe het HvJEU de categorie 'geslacht' in de secundaire non-discriminatiewetgeving van de EU heeft verbreed door er bepaalde zaken met betrekking tot transgenders in op te nemen (jurisprudentie vanaf zaak C-13/94 P tegen S) en besprak ook twee hangende zaken, een over de burgerlijke status van een transgender persoon in Roemenië onder een aantal bepalingen van het primaire recht van de Europese Unie, waaronder het burgerschap van de Unie (zaak C-4/23 Mirin) en een over niet-binaire personen onder de EU-wetgeving inzake gegevensbescherming (zaak C-394/23 Mousse).