Herkenbare gewoontes van oude en nieuwe studenten Nederlands

Onlangs organiseerde de studievereniging Nieuw Nederlands Peil een reünistenborrel voor oud-studenten van de opleiding Nederlandse taal en cultuur in Leiden. De vereniging, die een lange geschiedenis kent (zoals verschillende alumni tijdens de borrel getuigden), vierde in februari 2024 officieel haar 25ste verjaardag. Naar aanleiding van dit feestelijke feit ontstond het initiatief om weer eens een borrel te organiseren voor alumni van de leukste opleiding van Nederland(s).

Ruim honderd enthousiaste mailtjes

Zodra de uitnodiging verzonden werd via de alumnikanalen van de Universiteit Leiden en ons eigen ledenbestand, ontvingen wij ruim honderd enthousiaste mailtjes van oud-studenten Nederlands die graag bij de borrel aanwezig wilden zijn. Een aantal alumni die niet aanwezig konden zijn lieten alsnog hun enthousiasme blijken. Zo kregen we bericht van een alumna die helaas niet bij de borrel kon zijn, maar door het initiatief wel weer in contact was gekomen met één van haar studiegenoten.
De borrel zelf was natuurlijk een groot succes. Alumni uit allerlei lichtingen waren aanwezig, van recent afgestudeerden tot lichtingen uit ’63, ’83 en ‘97. De brasserie van de Faculty Club stond vol met neerlandici van verschillende beroepen, zoals schrijvers, (oud)docenten, beleids- en communicatiemedewerkers, die maar al te graag met hun studiegenoten herinneringen wilden ophalen aan hun studententijd.

Gastenboek

Gedurende de avond bleek hoeveel gewoonten van oud-studenten Nederlands overgedragen zijn. Veel alumni herkende zich in elkaars verhalen over hun studententijd. Bijvoorbeeld over de tradities die we binnen de opleiding vandaag de dag nog kennen, zoals voordrachten op het Open Podium, het bespreken van literatuur buiten de opleiding door middel van leesclubs of andere bijeenkomsten, het bijwonen van lezingen, poëzieavonden, filmscreenings en toneelstukken, maar natuurlijk ook gewoon een gezellige avond in de Keyzer (of een andere kroeg) na een lange dag studeren in de verschillende gebouwen die onze campus rijk is/was! Zo schreven een aantal ook in het gastenboek wat zij nou zo leuk vonden aan hun studententijd:

‘De colleges van Olga van Marion waren geweldig! Elke les was weer een stukje historische sensatie. Da’s goud waard! En de vele NNP-borrels en Belgiëreisjes natuurlijk. Leuke mensen, goede gesprekken. Heel veel bier en goede wijsheden.’

‘Studeren in de Doezakamer en daarna koffie in het UB-café/de koffiekamer.’

‘De colleges van Karel Bostoen!’

‘In het tussenuur op dinsdag noodles eten en het huiswerk voor Taalverleden maken in de koffiekamer van de Van Eyckhof.’

Mysterie opgelost

Een aantal alumni zet zich nog graag in voor neerlandici in spé. Er kwamen allerlei tips ter sprake, zoals de oproep om met een Leidse delegatie mee te doen aan het landjuweel dat studenten uit België elk jaar organiseren, maar ook gulle donaties aan de vereniging voor toekomstige activiteiten. Hiernaast vonden wij na afloop van de borrel nog een oude editie van een studentenblad, Metamorfoses, die voor ons het grote mysterie van het ontstaan en de geschiedenis van het huidige verenigingsblad heeft opgelost. Hierin waren allerlei bijdragen van studenten na een (destijds) 25-jarig bestaan verzameld en te lezen (dank hiervoor)! Aan het einde van de borrel werden we zelfs enthousiast benaderd door een alumna die aangaf dat zij tijdens de borrel mogelijk een nieuwe baankans had ontdekt. Al met al een geslaagde reünie!

Naderhand bleek er veel animo te zijn voor een vervolgactiviteit, zeker voor alumni die helaas niet aanwezig konden zijn bij de reünistenborrel. Mocht je student of docent geweest zijn aan de opleiding Nederlandse taal en cultuur in Leiden en nog meer informatie willen ontvangen over toekomstige activiteiten voor alumni, laat dit dan vooral weten door een mailtje te sturen naar oudnederlandspeil@gmail.com, en door ervoor te zorgen dat je gegevens actueel zijn in de alumnidatabase! In ieder geval heel erg bedankt voor jullie komst, jullie lieve en enthousiaste mailtjes en hopelijk tot snel!

Door Alex van Miltenburg, Assessor Intern NNP