BRICS verwelkomt vijf nieuwe leden in het blok

Vanaf 1 januari 2024 zijn Saoedi-Arabië Egypte, Ethiopië, de Verenigde Arabische Emiraten en Iran officieel toegetreden tot het BRICS-handelsblok. Dit bevestigt de Zuid-Afrikaanse Minister van Buitenlandse Zaken Naledi Pandor.

Deze groep werd in 2006 opgericht door Brazilië, Rusland, India en China en werd in 2010 voor het laatst uitgebreid met Zuid-Afrika. Maar op de vijftiende BRICS-top in augustus 2023 heeft het blok de wereld verrast met de toevoeging van de nieuwe leden die in januari 2024 tot de groep zouden toetreden.

Met het doel om de dominante macht van de ontwikkelde landen in de wereldhandel het hoofd te bieden – bijvoorbeeld door de oprichting van de Nieuwe Ontwikkelingsbank of de besprekingen over een BRICS-valuta – vertegenwoordigen de nieuwe leden van de groep een relevante impact op de handelsbetrekkingen. Op dit moment verenigt de groep namelijk 45% van de wereldbevolking en bijna de helft van de wereldproductie van ruwe olie.

De uitbreiding van het blok zal daar waarschijnlijk niet stoppen: 34 andere landen hebben per februari 2024 lidmaatschap van deze groep aangevraagd. Gezien de vele verschillen in zowel binnenlands als buitenlands beleid zijn experts desondanks sceptisch over hoe de leden van de groep tot politieke overeenstemming zullen komen.