Arbeidsrechtelijke update door Jamie Korporaal en Fieke Weber

Jamie Korporaal en Fieke Weber, beide docent bij de afdeling Sociaal Recht hebben onlangs een bijdrage geleverd aan het Tijdschrift voor de Procespraktijk. In de rubriek Kort en Bondig: Arbeidsrecht, wordt de lezer over een tijdsbestek van twee maanden geïnformeerd over uitspraken en relevante regelgeving op het gebied van het arbeidsrecht, die in de betreffende periode werden gedaan.

In hun bijdrage bespreken Jamie Korporaal en Fieke Weber een belangrijke beslissing van de Hoge Raad van 30 juni 2023. Deze zaak gaat over de vraag of niet uitvoeren van grondig onderzoek voorkomt dat er een dringende reden is voor ontslag opstaande voet. Daarnaast gaan ze in op een uitspraak van de Hoge Raad van 23 juni 2023 over het verlopen van vakantiedagen. In deze uitspraak van de Hoge Raad komt de invloed van het Europese arbeidsrecht op het Nederlandse arbeidsrecht duidelijk naar voren. Het Europese Hof van Justitie (HvJEU) hecht in zijn uitspraken veel belang aan de zorg- en informatieverplichting van de werkgever bij het verlopen van vakantiedagen. De uitspraak van het Hoge Raad volgt deze lijn.

Fieke Weber is een vaste medewerker bij het Tijdschrift voor de Procespraktijk (TvPP) en schrijft tweemaal per jaar de vaste rubriek Kort en Bondig: Arbeidsrecht.

Photo by Thom Milkovic on Unsplash