Universiteit Leiden ontvangt Prime Minister's Award uit Korea voor opleiding Koreastudies

De ambassadeur Hyoung Chan Choe van Zuid-Korea bracht 22 november zijn eerste bezoek aan de Universiteit Leiden, alwaar hij ontvangen werd door voorzitter Annetje Ottow en hoogleraar Koreastudies Remco Breuker.

De ambassadeur heeft namens de Koreaanse regering de Prime Minister’s Award overhandigd aan Breuker als erkenning voor zijn verdiensten om de studie van de Koreaanse taal te ontwikkelen. Ook werden een certificaat in het Koreaans en een kleine vlag aangeboden aan Ottow en Breuker. Deze kleine vlag is naast de vlag van de Universiteit Leiden opgehangen. De ambassadeur zegde de Universiteit Leiden alle steun toe om de studie Koreaans verder te ondersteunen.

Verder is gesproken over een Koreaanse-taalcompetitie in 2024 en het verder ondersteunen van studenten Koreaans, bijvoorbeeld door contacten met het Koreaanse bedrijfsleven in Nederland of stages in Korea.

Blij met erkenning

Breuker is blij met deze erkenning: 'Hoewel ik deze onderscheiding in ontvangst heb mogen nemen, is deze voor de gehele opleiding Korea Studies. De inspanningen die eraan ten grondslag liggen, zijn die van ons allemaal', vertelt hij. 'We zijn heel blij met deze erkenning van de Zuid-Koreaanse overheid dat de opleiding Koreastudies in Leiden lang en hard heeft gewerkt (en dat nog steeds doet) aan een robuuste wetenschappelijke opleiding waarin de beheersing van het Koreaans een cruciaal instrument is.'