‘Veel studenten denken dat statistiek niets voor hen is. Ik wil ze overtuigen van het tegendeel’

‘Frans Rodenburg is een uitstekend docent die in staat is om moeilijke informatie over te brengen’, zeggen zijn studenten. Met zijn lessen statistiek wil hij studenten enthousiast maken voor zijn geliefde vak. 'De meeste studenten zijn ervan overtuigd dat statistiek niets voor hen is. Ik ben hier om ze van het tegendeel te overtuigen.' Rodenburg is genomineerd voor de facultaire prijs Docent van het Jaar.

Wat betekent deze nominatie voor jou?

‘Deze nominatie maakt dat al het overwerk, alle avonden en weekenden die ik heb besteed aan het verfijnen van het cursusmateriaal, het waard waren. Lesgeven was voor mij altijd al meer dan een baan. Ik kan zelf ook niet goed zeggen waarom, maar ik heb gewoon een enorme passie voor het uitleggen van statistiek. Ik wil studenten hun angst en twijfels over wiskunde en programmeren wegnemen.’

Wat maakt onderwijs geven leuk voor jou?

‘De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat statistiek niets voor hen is. Ik ben hier om ze van het tegendeel te overtuigen. Dat ik daar af en toe in slaag, geeft me veel voldoening. Met alle uitdagingen waar de wereld momenteel voor staat, hebben we gepassioneerde studenten hard nodig. Laat je angst voor wiskunde niet in de weg staan van je waardevolle potentieel!’

Vakken
Van Rodenburg gaf voorheen een aantal verschillende vakken. Recent besloot hij dat te beperken tot alleen statistische cursussen. 'Dit is mijn passie, en als ik er blij van word, wordt de cursus daar waarschijnlijk ook beter van. Ik geef les in programmeren, statistiek, machine learning, studieontwerp en datavisualisatie.'

Wat was voor jou een bijzonder onderwijsmoment?

‘Sommige studenten vinden statistiek zo vreselijk dat ze ervan moeten huilen. Als diezelfde studenten elke lesdag met meer vragen komen, langzaam meer zelfvertrouwen krijgen en uiteindelijk het examen in één keer halen, geeft me dat een heel voldaan en trots gevoel. Mijn cursussen zijn echt niet makkelijk, dat weet ik zelf ook. Maar ik doe mijn uiterste best om studenten te helpen het te begrijpen.

Wat ik erg leuk vond was toen we naar de programmeerwedstrijd  The Capture the Flag Solutions gingen. Het team bleef me verzekeren dat ze het "niet deden om te winnen, maar alleen om ervan te leren". En toen wonnen ze toch.’

Hoe haal je het beste uit je studenten?

‘Maak overduidelijk dat er geen domme vragen zijn. Studenten leren in één cursus wat in tientallen jaren, of zelfs eeuwen, ontdekt is. Het is heel normaal als studenten het niet meteen snappen. Wij snapten vroeger ook niet alles meteen.

En ik vind het belangrijk om studenten aan te moedigen om naar de les te komen. Als iemand me een vraag stelt, let ik niet alleen op de inhoud, maar ook op de manier van verwoorden. Dat zegt me veel meer over hoe goed de leerling de stof begrijpt. En dat helpt me weer om op een goede manier te antwoorden. Liefst doe ik dat op zo’n manier dat de student het lokaal en het vak in zijn geheel een stuk beter snapt.

Heb je een tip voor andere docenten?

‘Een goede docent is iemand die gepassioneerd is over het onderwerp dat hij/zij geeft. Ik heb zelf cursussen gevolgd die ik erg moeilijk vond, maar waarbij het enthousiasme van de docent aanstekelijk werkte. En daarnaast wil ik geen genoegen nemen met een 'goede' docent zijn. Ik denk dat er overal ruimte is voor verbetering. Daar is geen ander karakter voor nodig, maar wel meer tijd om verklarende figuren, animaties of video's te ontwikkelen. Studenten staren niet meer uren naar een boek.

De aandachtsspanne van de nieuwe generaties is een grote uitdaging voor docenten. Ik vind het nuttig om de lessen op te delen in stukken waarin je zelf praat en stukken waarin je input van je studenten vraagt. Ik kreeg een keer goed advies van Daan Romein van het ICLON: Als je een groep studenten een vraag stelt, zijn ze geneigd stil te zijn en hopen ze dat iemand anders antwoordt. Als je ze in plaats daarvan een minuut of twee de tijd geeft om met elkaar te praten, willen ze je vraag daarna vaak op magische wijze wel beantwoorden.’

Jury proces

Onze studenten spelen een belangrijke rol in deze verkiezing: studentleden van de opleidingscommissies nomineren hun favoriete docent. De voorzitters van onze studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur vormen de jury en beslissen wie de facultaire onderwijsprijs krijgt.

Alle facultaire prijzen worden tijdens de nieuwjaarsreceptie van 9 januari uitgereikt.