Wim Voermans winnaar Prinsjesboekenprijs 2023

Op 14 september werd bekend gemaakt dat Wim Voermans met zijn boek 'Onze Constitutie' de Prinsjesboekenprijs heeft gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks tijdens het Prinsjesfestival uitgereikt aan het beste politieke boek van het afgelopen parlementaire jaar.

De liefde voor de Grondwet spat van iedere pagina en daarmee slaagt Wim Voermans erin om liefde voor de Grondwet aan te wakkeren. Een prestatie van formaat. Onze constitutie is meer dan zomaar een aanbevelenswaardig politiek boek. Voermans weet de spelregels van het Nederlandse constitutionele bestel te ontsluiten voor een breder publiek en bewijst de parlementaire democratie daarmee een grote dienst. Grondrechten zijn immers geen hobby van hooggeleerde wetenschappers, maar zijn er voor ons allemaal, zeker in tijden dat deze onder druk staan. Voermans weet het allemaal in heel gewone taal uit te leggen. Als lezer en burger zou je willen dat dit werk al jaren terug verschenen was’, aldus het juryrapport.

De prijs, waaraan een oorkonde en een geldbedrag van 2.500 euro is verbonden, werd dit jaar uitgereikt door Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van de Eerste Kamer.
Het
Prinsjesfestival wordt jaarlijks in Den Haag gehouden, in de week voor en op Prinsjesdag. Tijdens Prinsjesfestival vieren we dat we een democratie zijn. Oftewel een land waarin iedereen meetelt en iedereen ertoe doet. Daarom omvat het festival zowel inhoudelijke als feestelijke activiteiten. Zo maken we van Prinsjesfestival een evenement voor iedereen. Van politiek betrokkenen tot mensen die Den Haag vooral bezoeken voor de gezelligheid. Van studenten tot gezinnen. En natuurlijk tal van politieke kopstukken.

Meer weten?

Lees het volledige juryrapport

Meer informatie over het boek Onze constitutie