Wim Voermans brengt nieuw boek 'Onze constitutie' uit

Nederland heeft een van de oudste grondwetten van de wereld en al meer dan twee eeuwen een stabiel constitutioneel bestel. De spelregels ervan zijn wezenlijk voor hoe we samen vorm geven aan ons lot, maar toch zijn ze weinig bekende, soms haast onzichtbare decorstukken voor ons statelijke, politieke, juridische en ook alledaagse samenleven.

In zijn boek 'Onze constitutie: de geschreven en ongeschreven regels van het Nederlandse staatsbestel' (Uitgeverij Prometheus) probeert Voermans die vaak lastig te doorgronden regels van ons oude Nederlandse constitutionele bestel tot leven te wekken door, voorbij de mist van juridische techniek en jargon, naar hun achtergrond te kijken. Je gaat die regels – deels vervat in de Grondwet, deels in ongeschreven constitutioneel recht – namelijk beter begrijpen als je weet op welke vraagstukken ze een antwoord (probeerden te) geven. 'Onze constitutie' reist daarvoor langs de Republiek, het Koninkrijk en de geboorte van de moderne (rechts)staat en democratie in een poging de deur van onze constitutie te openen voor iedereen: leken, liefhebbers, studenten staatsrecht en deskundigen, professionals en amateurs. Op een manier en in een taal die iedereen er toegang toe geeft.

'Onze constitutie' bouwt voort op Voermans’ eerdere boek 'Het verhaal van de grondwet' (2019) waarin het verschijnsel grondwet wereldwijd werd bekeken.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of