Europa Instituut mede-organisator internationale conferentie over Schengen in Brussel

Op 27 en 28 juni vond een grote conferentie plaats over de geschiedenis en toekomst van de Schengenruimte: het gebied zonder grenscontroles waarin vrij kan worden gereisd. Het Europa Instituut, vertegenwoordigd door Jorrit Rijpma, bundelde zijn krachten met het Odysseus Netwerk van de Université Libre de Bruxelles, de Universiteit van Konstanz en de Koninklijke Egmont Stichting.

Op het Egmont Paleis in Brussel kwamen sleutelfiguren die de basis legde voor Schengen samen met academici en beleidsmakers die nu werken aan het onderhoud en de versterking van de Schengenruimte.

Jorrit Rijpma sprak over het onderwerp van “Schengen governance” die erop gericht is een betere politieke dialoog te bewerkstelligen over Schengenzaken, als ook een betere toepassing van de Schengenregels door de lidstaten.

Het programma is hier te vinden.