Rondetafelconferentie grondwettelijk proces in Oost-Afrikaanse Gemeenschap en Afrikaanse continentale vrijhandelsovereenkomst in Kigali

Hoe zou een confederale grondwet voor de EAC eruit moeten zien? En wat zijn de juridische uitdagingen die moeten worden opgelost om van de Afrikaanse Vrijhandelszone (AfCFTA) een succes te maken? En gezien deze context wat zijn de lessen die kunnen worden geleerd van de successen en mislukkingen binnen de EU?

Op 12 mei 2023 organiseerde de Universiteit van Rwanda, samen met het Jean Monnet Centre for Comparative Regional Integration (CompaRe) van de Universiteit Leiden en het Europa Instituut van de Leidse Rechtenfaculteit in Kigali een rondetafelconferentie over het constitutionele proces in de Oost-Afrikaanse Gemeenschap en de Afrikaanse Continentale Vrijhandelsovereenkomst.

Sprekers waren onder andere de Rwandese minister van Justitie, Emmanuel Ugirashebuja, de vice-decaan van de Universiteit van Rwanda en de decaan van de rechtenfaculteit van de Universiteit van Rwanda, evenals vooraanstaande wetenschappers en mensen uit de praktijk op het gebied van regionale integratie in Afrika en Europa. De conferentie was ook de aftrap voor een nieuw op te zetten onderzoeksprogramma over de AfCFTA aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Rwanda, in samenwerking met CompaRe.

Tijdens de sessies werd gekeken naar de hiaten en zwakke punten binnen het juridische apparaat dat ten grondslag ligt aan een Oost-Afrikaanse Confederatie en de Continentale Vrijhandelsovereenkomst. Er werden pogingen gedaan om de bestaande prioriteiten vanuit het perspectief van het bedrijfsleven en het bestuur op te nemen in het integratieproces om zo de implementatie van deze nieuwe instrumenten in de praktijk te faciliteren.

De conferentie werd medegefinancierd door het Erasmus+ programma van de Europese Unie.