14e editie van Leiden-Sarin International Air Law Moot Court Competition

Het International Institute of Air and Space Law (IIASL) was verheugd om de 14e editie van de Leiden-Sarin International Air Law pleitwedstrijd voor het eerst in Leiden te organiseren! Nadat de wedstijd de afgelopen drie jaar online werd gehouden wegens de pandemie, mocht de wedstrijd dit jaar weer fysiek worden gehouden.

De casus van dit jaar ging over het gebruik van wapens tegen burgervliegtuigen, cybersecurity in de luchtvaart en dubbele registratie van burgervliegtuigen. Voorafgaand aan de wedstrijd, was het ook al de eer aan het IIASL om de Internationale Luchtrechtconferentie over Luchtvaart Cybersecurity te organiseren.

16 teams kwalificeerden zich en uiteindelijk reisden 14 teams uit de hele wereld naar Leiden om deel te nemen aan de halve finale, die geopend werd in het Groot Auditorium door Minister Mark Harbers (Minister van Infrastructuur en Waterstaat) en Wethouder Fleur Spijker (Wethouder van Leiden). Gedurende twee dagen, hebben de teams vier pleitrondes gehouden in de Oude Sterrenwacht. De finale vond plaats op 14 mei in de Lorentazaal tussen de University of Cologne als eiser en McGill University als verweerder. De finale werd gejureerd door een vooraanstaande jury: Marc Nichols (Chief Council, US Federal Aviation Administration), Jeffrey Shane (voormalig General Council, International Air Transport Association) en Dr Gérardine Goh Escolar (plaatsvervangend secretaris-generaal, Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht). Na het juryoverleg werd het team van McGill University uitgeroepen tot winnaar van de competitie. Onze felicitaties aan beide teams!

Beste beroepschrift: University of Cologne

Beste verweerschrift: McGill University

Beste eiser: University of Cologne en McGill University (gelijk)

Beste verweerder: Universiteit Leiden

Het team uit Leiden bestond uit studenten van de Advanced Master Air and Space Law (in de foto van links naar rechts): Haoyue ‘Luna’ Deng (China), Nana Agyeman Abu-Bonsra (Ghana) en Anmol Dhawan (India). Zij werden gecoacht door Tuvana Aras van het IIASL en het Europa Instituut. Anmol Dhawan heeft de prijs ontvangen voor beste pleiter. Felecitaties aan ons team uit Leiden!

Deze 14e editie van de Leiden-Sarin International Air Law Moot Court Competition zou niet mogelijk zijn geweest zonder Professor Steven Truxal, Jin Choi, Natascha Meewisse, Dr Benjamyn Scott en Yuran Shi. In het bijzonder dank aan de Leiden Law Academy voor hun uitstekende hulp! Ook hartelijk bedankt aan de schrijver van de casus, het International Board of Reviewers, de juryleden en onze studenten tijdwaarnemers.

Voor meer informatie (in het Engels): Home - Air Law Moot Court Competition