Barend Barentsen in Dagblad van het Noorden over agressie op de werkvloer

Een landelijke enquete uitgevoerd door het Dagblad van het Noorden, Turbantia , Brabants Dagblad en FNV wijst uit dat medewerkers in de gehandicaptenzorg en de ggz vaak te maken hebben met geweld op de werkvloer. In de drie noordelijke provincies betreft dit zelfs 80%. Hoewel het merendeel van de ongevallen op de werkvloer door zorginstellingen intern wordt behandeld, wordt er zelden aangifte gedaan bij de politie of een melding gemaakt bij de Arbeidsinspectie. Veel respondenten voelen zich niet gesteund door de werkgever.

Hoge personeelsverloop veroorzaakt onrust

De toenemende agressie is vooral te wijten aan een tekort aan geschoold personeel, de hoge werkdruk en het plaatsen van een cliënt in een groep waar een geschikte behandeling ontbreekt.

Ervaren personeel verlaat de zorg en zzp'ers, uitzendkrachten en stagiairs vullen de tekorten aan. Dit hoge personeelsverloop veroorzaakt onrust bij cliënten en gaat ten koste van de vertrouwensband, waardoor agressie toeneemt.

'Als een zorgmedewerker voor de zevende keer met de dood bedreigd wordt door een cliënt, doet dat iets met iemand', ziet ook Barend Barentsen, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Leiden. 'Toch is het een juridisch grijs gebied als het gaat om psychosociale gevolgen. Bewijs maar eens dat je een psychische aandoening hebt opgelopen door je werk en dat dit niet komt door een genetische aanleg of een vervelende situatie thuis', zegt Barentsen in het Dagblad van het Noorden.

Werkgever heeft een zorgplicht voor personeel

'Een werkgever is wettelijk verplicht om psychosociale arbeidsbelasting tegen te gaan. De meeste zorgorganisaties hebben hier wel beleid voor, maar Barentsen neemt waar dat zorgorganisaties dit niet altijd naleven.' Barentsen: 'Het beleid kan bestaan uit verplichte nazorg en preventieve maatregelen zoals het trainen van personeel. Er staat echter niet in de wet beschreven wat dat inhoudt. Pasklare, concrete normen ontbreken.'

'Hoewel de werkgever een zorgplicht heeft voor zorgpersoneel, is agressie op de werkvloer niet altijd te voorkomen, ziet ook Barentsen.' 'Dat is een geldig verweer voor de werkgever: niet alle schade en agressie is uit te sluiten, ook omdat de wet bepaalde maatregelen verbiedt om een cliënt in bedwang te houden. Maar als een werkgever er niet alles aan heeft gedaan om risico’s uit te sluiten, heeft zij simpelweg tekortgeschoten.'