Kennismaking met Rosa: succesvol pleiten in een LGBTQIA+ zaak

Kennismaking met Rosa: succesvol pleiten in een LGBTQIA+ zaak voor het HvJEU als beginnend advocaat

Op donderdag 16 februari verwelkomde de Universiteit Leiden Abogada Rosa Oyarzabal. Zij pleitte zaak C-356/21 over LGBTQIA+ rechten op non-discriminatie bij zelfstandig ondernemerschap voor het Hof van Justitie. Er was een aanzienlijke opkomst onder medewerkers en studenten van alle drie de masteropleidingen van de afdeling Europees recht (EU-recht, EIHRL, en EIBL).

Bij wijze van inleiding gaven Dr. Olga Ceran en Prof. Christa Töbler van Universiteit Leiden een inleiding over de verhouding van de zaak met het EU en Poolse non-discriminatierecht. Daarna deelde Rosa een overzicht van de belangrijkste juridische argumenten in casu en van haar ervaringen als jonge advocate bij het Hof van Justitie. Het evenement werd afgesloten met een levendige discussie tussen de sprekers en de aanwezigen. Een toehoorder merkte na afloop op dat hij "vol bewondering" was voor Rosa's werk.