Freya Baetens benoemd tot hoogleraar Extern Economisch Recht van de EU

Het Europa Instituut is verheugd de benoeming aan te kondigen van Freya Baetens op de leerstoel Extern Economisch Recht van de EU.

Freya Baetens is sinds 2009 verbonden aan de Universiteit Leiden en het Europa Instituut. Daarnaast is ze hoogleraar Internationaal Publiekrecht aan de Universiteit van Oxford, waar ze Head of Programmes is aan het Bonavero Institute of Human Rights en fellow aan Mansfield College.

Van 2016 tot 2022 was ze hoogleraar aan het PluriCourts Center aan de Universiteit van Oslo. Als lid van de balie van Brussel is ze een internationaal gerenommeerd advocaat en bekleedde ze functies als gastprofessor aan universiteiten over de hele wereld, waaronder de National University Singapore, Sydney Law School (Australië) en Xi'An Jiaotong Law School. Freya Baetens volgt Marco Bronckers op, die onlangs met emeritaat ging.

We zijn erg blij dat Freya Baetens bij het Europa Instituut blijft in deze nieuwe rol, die een sleutelgebied van het Europees recht bestrijkt: extern economisch recht. Brexit, TTIP en CETA hebben de afgelopen jaren de relevantie van dit vakgebied aangetoond, niet alleen academisch en economisch, maar ook vanuit maatschappelijk oogpunt. Freya Baetens verkeert in de unieke positie om deze verschillende perspectieven samen te brengen, tegen de achtergrond van haar expertise in zowel Europees als internationaal recht.

De leerstoel behandelt zowel de inhoudelijke als de institutionele aspecten van het Europees extern economisch recht. Het valt volledig binnen het facultaire onderzoeksprogramma The Progression of EU Law: Accommodating Change and Upholding Values ​​en de nieuw opgerichte interfacultaire Europa Hub.

Freya Baetens zelf kijkt er naar uit om deze functie op zich te nemen, omdat het haar in staat zal stellen haar onderzoek naar deze steeds belangrijkere kwesties voort te zetten, deze kennis te delen met studenten in haar vak WTO & investeringsrecht (Advanced LLM in European and International Business Law) en bij te dragen aan het wetenschappelijke leven van het Europa Instituut.