Gert Jan Geertjes ontvangt Meijersprijs en Van Wersch Springplankprijs 2023

Traditiegetrouw worden aan de Leidse rechtenfaculteit aan het begin van ieder nieuw kalenderjaar de Meijersprijzen uitgereikt voor het beste artikel van het voorafgaande jaar voor elk facultair onderzoeksprogramma.

Deze prijzen worden afwisselend toegekend aan promovendi en aan universitair docenten die niet langer dan vijf jaar zijn gepromoveerd. Met de prijs is een geldbedrag van € 500,- gemoeid dat de winnaar kan besteden aan zijn of haar onderzoek. Op 10 januari 2023 vond de meest recente uitreiking plaats, waarbij de prijzen werden verdeeld over universitair docenten.

De Meijersprijs voor het beste artikel in het onderzoeksprogramma The Legitimacy and Effectiveness of Law & Governance in a World of Multilevel Jurisdictions ging tijdens die uitreiking naar universitair docent staatsrecht Gert Jan Geertjes voor zijn artikel ‘Machtsverdeling, Grondwet en conventie’ (Ars Aequi 2022, afl. 4, p. 315-325). Het artikel is gebaseerd op het proefschrift Staatsrecht en conventie in Nederland en het Verenigd Koninkrijk (Zutphen: Uitgeverij Paris 2021) waarop Geertjes op 2 september 2021 in Leiden promoveerde.

De acht winnaars van de Meijersprijzen waren tegelijkertijd de genomineerden voor de Van Wersch Springplankprijs, bestaande uit € 10.000,- voor wetenschappelijke publicaties van actieve en getalenteerde onderzoekers op het gebied van juridisch onderzoek. De jury, bestaande uit prof.dr. Joanne van der Leun, prof.mr.dr. Jannemieke Ouwerkerk, prof.dr. Nico Schrijver, prof.mr. Carel Stolker en prof.dr.mr. Rein Wesseling (UvA), aangevuld met enige vertegenwoordigers van de zogeheten ‘Van Wersch-clan’ (waaronder de naamgever van de prijs mr.drs. Leo van Wersch) heeft deze prijs aan Gert Jan Geertjes toegekend. Geertjes zal deze prijs gebruiken om zijn onderzoek verder te verbreden en te internationaliseren.

Een overzicht van alle Meijersprijswinnaars 2023 en meer informatie over het Van Springplankfonds, dat ook jaarlijks een Springplankprijs van € 10.000,- ter beschikking stelt aan jonge onderzoekers in de medische/farmaceutische wetenschappen, kan hier worden gevonden. De opname van de prijsuitreiking is via deze link (v.a. 52:30) te vinden.