‘Wetenschap gaat beter als je divers bent’

Aske Plaat is wetenschappelijk directeur van het LIACS, het Leiden Institute of Advanced Computer Systems. Hij is ook ambassadeur van het LGBT+ Network van de Universiteit Leiden. Bevlogen vertelt hij waarom.

‘Diversiteit? Dat begint voor mij bij Alan Turing. Turing is de grondlegger van het vak Informatica, het vak dat we bij ons instituut bestuderen. Turing was wetenschapper én oorlogsheld. In de Tweede Wereldoorlog werkte hij bij de Britse crypto-analytische dienst en kraakte samen met andere wiskundigen het coderingssysteem van de Duitsers. Maar Turing was ook homosexueel. Hiervoor is hij vervolgd en veroordeeld. Uiteindelijk pleegde hij zelfmoord, diep ongelukkig, omdat hij niet zichzelf mocht zijn.

Vrijheid om te zijn wie je bent

De Leidse universiteit heeft het allermooiste motto: Praesidium libertatis, bolwerk van vrijheid. Dat betekent de vrijheid om te zijn wie je bent en om lief te hebben wie je lief wil hebben. En het staat voor vrijheid van denken, want wetenschap kan alleen maar in vrijheid bestaan.

Wetenschap gaat beter als je lekker in je vel zit, als je jezelf kunt zijn. En wetenschap gaat beter als je het samen doet. En als je divers bent. Dat is mijn persoonlijke ervaring, het gaat beter als je meer mensen hebt met een verschillende achtergrond. En daar horen zeker mensen met een LGBT+-achtergrond bij.

'Laten we niet vergeten dat de allereerste van onze community gay was'

Ik hou niet van hokjes, iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Ik wil dat we in dit instituut lief zijn voor elkaar. Het is helemaal oké om homo te zijn, of non-binair of wie dan ook. De allereerste van onze community was gay. Laten we dat niet vergeten en elkaar waarderen, daar krijgen we alleen maar betere wetenschappers van.’