Drie toekenningen uit Nationaal Groeifonds Quantumtechnologie voor Leidse wetenschappers

Drie Leidse onderzoekers hebben een toekenning gekregen binnen het Nationaal Groeifonds-programma Quantumtechnologie dat NWO in samenwerking met Quantum Delta NL heeft georganiseerd. Lees verder over deze drie futuristische quantumtechnologieprojecten.

Gewone computers gebruiken om de invloed van ruis in quantumcomputers te voorspellen en te verminderen – Tim Coopmans

Ruis in quantumcomputers is de belangrijkste horde die genomen moet worden om ze beter te laten presteren dan hun gewone (klassieke) tegenhangers. De onderzoekers stellen voor om een nieuwe methode te gaan ontwikkelen die ‘ruizige’ quantumcomputers simuleert op klassieke computers. Vervolgens gaan ze de nieuwe  methode gebruiken om de invloed van ruis op de prestaties van quantumcomputers beter te voorspellen en te verminderen.

Quantumrevolutie wordt nu geautomatiseerd – Onur Danaci

Lawaaierige, kleinschalige quantumcomputers bestaan al en fouttolerante computers zijn in aantocht. De huidige inspanning is echter beperkt tot tafelexperimenten in universitaire laboratoria die overlopen in prototypehardware; geen industriële, geautomatiseerde inspanning. Het kalibratie- en controleprobleem is een fundamenteel basisprincipe van quantumvoordeel. Toch kost het afstemmen van zelfs de basisbouwstenen uren van experts en moet het herhaaldelijk worden gedaan. Geïnspireerd door het succes in AI-gestuurde experimenten op andere gebieden, belooft MAZeLTof-Q niet alleen automatisering van de kalibratie te leveren voor nieuwe quantumhardware vers van de lopende band, maar ook prestatieniveaus om het tijdperk van fouttolerantie in te luiden.

Experimentele quantumpositieverificatie – Wolfgang Löffler

De geografische ligging is vaak een uitstekende referentie voor bijvoorbeeld de computer in het gebouw van een bank. Helaas is bewezen dat veilige verificatie van een positie met behulp van triangulatie onmogelijk is met klassieke communicatie. Het doel van dit voorstel is om eerst experimenteel ‘quantumpositieverificatie’ aan te tonen, wat veilig kan zijn. Door quantumbits te gebruiken, garandeert de quantummechanische ‘nocloning theorem’, dat aanvallers het protocol niet kunnen compromitteren door de informatie te onderscheppen en te kopiëren. Na een laboratoriumdemonstrator en een veldtest hopen de onderzoekers quantumpositieverificatie te kunnen implementeren in het Nederlandse quantumnetwerk.

Afbeelding: Pim Rusch

Quantumtechnologie is een sleuteltechnologie die antwoorden kan bieden voor veel onopgeloste maatschappelijke uitdagingen. De Rijksoverheid stopt 615 miljoen euro in deze baanbrekende technologie. Daarvan is binnen het programma Quantumtechnologie in totaal 42 miljoen euro gereserveerd voor wetenschappelijk onderzoek en innovatie, over een looptijd van zeven jaar.