Bewegingspiek in middag en avond gelinkt aan lager risico op diabetes

Mensen die het meest bewegen in de middag en avond, zijn minder insulineresistent dan mensen die vooral ’s ochtends of verspreid over de hele dag bewegen. Dit betekent dat ze een lager risico op diabetes type 2 hebben. Deze resultaten publiceerden onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) in het tijdschrift Diabetologia.

Vier dagen lang hebben zo’n 800 deelnemers aan de Nederlandse Epidemiologie van Obesitas (NEO) studie een ActiHeart apparaat op hun borst gedragen. Met dit apparaatje werden hun hartslag en bewegingen nauwgezet in de gaten gehouden. 'We konden uiteindelijk vier type bewegers onderscheiden', vertelt bewegingswetenschapper Jeroen van der Velde. 'Mensen die vooral ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds bewogen, en mensen die geen duidelijke piek in beweging hadden en dus verspreid over de hele dag een beetje bewogen.' De onderzoekers keken specifiek naar beweging die onder matige tot zware inspanning valt. Dit zijn de meeste sporten, maar ook fietsen en stevig wandelen.

Gevoeliger voor insuline

Uit deze studie blijkt nu dus dat het lichaam van deelnemers die vooral 's middags en 's avonds bewogen, gevoeliger is voor insuline dan dat van mensen die verspreid over de hele dag of vooral in de ochtend bewogen. Dit bleek niet door de totale hoeveelheid beweging te komen. 'Als je lichaam minder gevoelig is voor het hormoon insuline, dan wordt je bloedsuikerspiegel te hoog en kan na verloop van tijd diabetes type 2 ontstaan', legt epidemioloog Renée de Mutsert uit. 'Mensen die vooral 's middags en 's avonds bewegen hebben daardoor waarschijnlijk een lager risico op diabetes type 2.'

Als volgende stap willen De Mutsert en Van der Velde onderzoeken of mensen die vooral 's middags of 's avonds bewegen ook daadwerkelijk minder vaak diabetes type 2 krijgen. Dat doen ze onder andere binnen de NEO-studie, waarin bij zo’n 6500 mensen met overgewicht en obesitas uit Leiden en omgeving uitgebreide metingen gedaan zijn om de oorzaken van gezondheidsproblemen bij deze groep, zoals diabetes, te achterhalen. Maar ze werken ook samen met een internationale groep onderzoekers binnen een groot consortium genaamd The right timing to prevent type 2 diabetes, ofwel TIMED. Deze samenwerking onderzoekt of eten en bewegen op bepaalde tijdstippen op een dag kan bijdragen aan het voorkómen en behandelen van diabetes type 2.

Meer onderzoek

Het uiteindelijke doel is om een pragmatische interventiestudie uit te voeren waarin mensen met een verhoogd risico op diabetes advies krijgen over op welke tijdstippen ze het beste kunnen slapen, eten en bewegen. 'We hopen dat dit leidt tot adviezen die iedereen gemakkelijk in zijn of haar leven kan passen en waarmee het risico op diabetes afneemt', zegt De Mutsert. 'Maar we moeten eerst nog onderzoeken wat de beste momenten zijn om te eten en bewegen, en of dat voor iedereen hetzelfde is, en dan werken we toe naar een interventie.'

Dit artikel is eerder verschenen op de site van het LUMC.