Workshop interdisciplinaire onderzoeksmethodes in Europees recht

Op 8 en 9 september organiseerde de London School of Economics Law School de Interdisciplinary Research Methods in EU Law Workshop. Armin Cuyvers en Eva Grosfeld presenteerden hun onderzoek over de toepassing van sociaal psychologische inzichten op Europees recht.

Een historische dag voor het Verenigd Koninkrijk en de rest van de wereld: wetenschappers van verschillende disciplines kwamen bijeen in Londen om hun interdisciplinaire aanpak van het onderzoek naar EU recht te presenteren en te bespreken. De workshop was georganiseerd door de London School of Economics Law School met als doel om interdisciplinair onderzoek op het gebeid van Europees recht te promoten. Aanwezigen konden genieten van sprekers met een achtergrond in sociologie, politieke wetenschap, geschiedenis, filosofie, economie, genderstudies, internationale betrekkingen en beleidsstudies.

Armin Cuyvers en Eva Grosfeld hielden een presentatie over hun onderzoeksproject: Adapting EU law to human nature. Hierin kijken ze vanuit een sociaal psychologische invalshoek naar vragen met betrekking tot Europees recht. Ze legden uit hoe inzichten vanuit de evolutie- en sociale psychologie geïntegreerd kunnen worden in het Europees recht om het ontwerp, de formulering en inhoud van het institutioneel ontwerp en de juridische normen van de EU te verbeteren. Aangezien de eerste data van het project binnen waren, konden Armin en Eva een aantal empirische bevindingen presenteren en tonen hoe deze bevindingen kunnen worden omgezet in evidence-informed wetgeving.

Na de presentatie volgde er een inspirerende discussie over de samenwerking tussen juristen en wetenschappers afkomstig uit verschillende disciplines. Of en hoe buitengerechtelijke inzichten kunnen worden ingezet om normatieve conclusies in Europees recht is en blijft een intrigerende vraag.

Alle bijdragen aan de workshop zullen gepubliceerd worden in een boek dat zal worden uitgegeven door Edward Elgar. Verwachte publicatie: 2023.