Nobelprijs voor scheikunde gaat naar ‘klikchemie’

De Nobelprijs voor Scheikunde gaat dit jaar naar drie chemici die de zogeheten ‘klikchemie’ ontwikkelden. Met deze techniek kan je moleculen gemakkelijk aan elkaar zetten. Chemicus Sander van Kasteren en collega Hermen Overkleeft zagen de prijs al lang aankomen, zeggen ze in de Volkskrant.

Met klikchemie kunnen moleculen gemakkelijk aan elkaar binden. Ze passen als legoblokken in elkaar en binden alleen aan de stukjes waar ze precies aaneensluiten. Een techniek die onderzoekers ondertussen wereldwijd gebruiken. Ook voor Overkleeft gaf de techniek richting aan zijn onderzoek. ‘Als ik college geef over dit vakgebied, is een artikel van Bertozzi het eerste dat ik de studenten laat lezen. En hun techniek wordt door elke promovendus in onze vakgroep gebruikt.’

‘Het komt dan ook niet als verrassing dat de nobelprijs naar deze drie wetenschappers gaat,’ vult Van Kasteren aan. ‘Ik wed al acht jaar lang met mijn studenten dat deze Nobelprijs dit jaar naar hen gaat. Alleen dit jaar deed ik het niet,’ lacht hij.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Trouw.