Barbora Budinská bespreekt ‘ABLV vonnissen’ tijdens EU Law Live podcast

Tijdens de aflevering ‘Banks under stress and EU law in the latest case-law of the Court of Justice of the EU’ van de EU Law Live podcast ging Barbora Budinská in op een serie van vonnissen aangaande de ABLV Bank Latvia en haar dochteronderneming ABLV Luxembourg.

Gedurende een korte periode van massale uitstroom van tegoeden in februari 2018, achtte de Europese Centrale Bank dat de ABLV Bank en dochteronderneming gefaald had of waarschijnlijk zou falen. Als gevolg daarvan besloot de Single Resolution Board dat de resolutie met betrekking tot banken onder het EU resolutie framework niet noodzakelijk was gezien het publieke belang. Deze maatregelen werden aangevochten in een serie van beroepen om nietigverklaring. In een korte analyse en het podcast interview ging Barbora Budinská in op de meest relevante uitspraken van Europese rechters met betrekking tot beroepsrecht, de herzienbaarheid van EU maatregelen en de inhoudelijke toetsing van ‘failing’ en ‘likely-to-fail’ beoordelingen binnen de EU wetgeving.